Proton sasar untuk selesaikan, baiki isu kualiti

Proton_Suprima_S_vs_Preve_-001_PTBM

Persepsi negatif masyarakat terhadap Proton memang telah berlaku sejak sekian lama, apatah lagi apabila ia melibatkan masalah kualiti pada model keretanya. Secara ringkasnya, istilah “QC” seakan tidak memberikan kesan. Disebabkan tidak mahu membiarkan perkara ini terus berlarutan, Proton nekad untuk memperbaiki pengurusan kualiti dan menghentikan segala tanggapan tersebut.

CEO Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah berkata, “Apa yang perlu kami lakukan ialah mempertingkatkan pengurusan kualiti kami. Masalahnya di sini, apabila kita mempunyai ribuan komponen untuk diperiksa dan dipilih sebelum memulakan pemasangan kereta, adakalanya kita akan terlepas pandang beberapa perkara.”

“Ini merupakan salah satu alasan utama apabila mendapat komponen yang bermasalah. Sesetengah daripada pembekal, memang telah lama bersama kita sejak 20, 30 tahun lalu,” tambahnya.

Harith turut berkata, “Apa yang akan kami lakukan sekarang ialah memperhebatkan lagi program pemeriksaan, jadi kami dapat tapis segala isu sebelum memulakan proses produksi. Ini sebahagian daripada peningkatan untuk bahagian operasi.

“Kami telah memulakannya, dan kami juga sudah mempunyai ketua baharu bagi bahagian kualiti. Di mana Masazumi Ogawa yang baru menyertai kami, mempunyai pengalaman lebih dari 30 tahun bersama Nissan sebelum ini. Kami juga berharap dapat mempertingkatkan tahap disiplin di tempat kerja untuk memastikan pengurusan kualiti lebih baik dari sebelum ini,” ujar Harith.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required