Enam unit kenderaan klon bernilai RM500k dirampas

polis_trafik_BM

Unit Penguatkuasaan Khas Trafik Kuala Lumpur telah menjalankan satu operasi khas pada jam 1 pagi malam semalam di Terminal Bersepadu Selatan (TBS) dan berjaya merampas enam kenderaan klon pelbagai jenis bernilai kira-kira setengah juta ringgit.

Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur ACP Mohd Nadzri Hussain berkata operasi dijalankan hasil risikan serta intipan sejak seminggu lalu, dan ketika operasi dijalankan, sepasang suami isteri yang terlibat dalam urusan jual beli kenderaan klon turut ditahan, laporan Bernama.

“Pasangan suami isteri berumur 47 dan 30 tahun itu berada di lokasi berkenaan dipercayai untuk urusan jual beli dengan pelanggan mereka. Pemeriksaan ke atas kereta jenis Volvo S80 yang dinaiki suspek mendapati ia adalah kenderaan klon.

“Selepas soal siasat dibuat, polis berjaya menemui lima lagi kenderaan klon yang diletakkan di tingkat lima dan enam tempat letak kereta di TBS,” katanya.

Kereta_Klon_PTBM

Enam kenderaan yang dirampas adalah Volvo S80, Jaguar X-Type, Audi A4, Mini Cooper, Toyota Vios dan Toyota Wish.

Mohd Nadzri berkata siasatan awal mendapati kenderaan klon dijual dengan harga serendah RM4,500 mengikut jenis kereta.

“Sindiket ini juga menggunakan tempat letak kereta awam sebagai tempat meletakkan kenderaan klon mereka. Ini bagi mengelak kegiatan mereka dikesan pihak berkuasa,” katanya.

Beliau berkata kenderaan terbabit dipercayai dibawa masuk ke negara ini dari Singapura melalui Tambak Johor untuk pasaran di Lembah Klang.

“Kenderaan klon ini menggunakan cukai jalan dan nombor pendaftaran kereta yang berdaftar dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Jika kereta klon adalah Toyota Vios, mereka akan menggunakan cukai jalan kereta Vios juga pada kenderaan klon itu,” katanya sambil menambah kedua-dua suspek akan direman untuk siasatan lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required