Ducati Multistrada 2016 kini dipamerkan di Next Bike – RM119,999 untuk 1200 dan RM135,999 untuk 1200 S

2016-Ducati-Multistrada-18_BM

Ducati Multistrada 1200 2016 dan 1200 S telah mula dipamerkan di bilik pameran Next Bike Petaling Jaya pada 19 Februari lalu. Berevolusi dari Multistrda 1100, generasi terbaharu Multistrada 1200 ini menampilkan ciri terkini enjin Testastretta DVT (Desmodromic Variable Timing) di mana ia mempunyai kawalan bebas pada aci sesondol kemasukan dan ekzos.

Tempoh perbatuan untuk talaan pelarasan kelegaan injap telah ditambah untuk Multistrada 2016 dari setiap 24,000 km kepada setiap 30,000km. Begitu juga dengan tempoh perbatuan servis menukar minyak pelincir yang telah ditambah dari setiap 6,000 km sebelum ini kepada setiap 7,500 km. Hal ini telah di sahkan oleh pengurus servis Next Bike, Mathan Kumar. Ducati telah mengesyorkan motorsikal di Malaysia menukar minyak pelincir lebih awal berbanding motosikal di Eropah di mana tempoh had perbatuan mereka di sana ialah setiap 15,000 km.

Jentera tunggangan pelbagai gaya ini membolehkan ia ditunggang sebagai tunggangan sport, touring, mahupun cruising, tetapi kelebihan utamanya ialah semasa kelajuan tinggi di lebuh raya dan jalan biasa. Sistem DVT direka untuk mengoptimakan kuasa pada setiap peringkat rev enjin – membolehkan kuasa sentiasa ada pada rev tinggi, rendah, serta semasa bukaan injap pendikit yang kecil. Enjin ini berfungsi pada tahap yang paling optima jika menggunakan bahan api bergred Euro Four dengan kuasa maksima 160 hp dan tork maksima 136 Nm.

Inertial Measurement Unit (IMU) dilengkapkan pada Multistrada 2016 untuk mengukur tahap roll, yaw, dan pitch. Informasi ini dihantar pada unit pengurusan enjin yang membolehkan sistem ABS mengawal brek walaupun ketika motorsikal ini melepasi selekoh tanpa tayar kehilangan traction.

Ducati Wheelie Control (DWC) memperbetulkan pergerakan ke atas roda hadapan untuk memastikan cengkaman maksimum dan cengkaman memecut. Sistem ini boleh dinyah aktifkan sekiranya penunggang mahu melakukan aksi wheelie secara manual untuk kepuasan maksimum. Model 1200 S juga dilengkapi dengan sistem suspensi aktif “Skyhook” Ducati untuk memastikan kedua-dua roda sentiasa mencengkam permukaan jalan.

Kedua-dua varian didatangkan sekali dengan kawalan kelajuan dan ABS sebagai ciri standard, dan 1200 S telah ditambah fungsi Bluetooth, yang membolehkan penunggang menghubungkan telefon pintar dengan sistem motorsikal. Data seperti informasi tunggangan dan laluan yang direkod boleh dimuat naik ke internet dan media sosial.

1200 S turut datang dengan lampu membelok yang akan diaktifkan apabila penunggang melakukan aksi ‘konar baring’ serta paparan LCD pelbagai warna. Ferrari turut membantu dalam pembangangunan sistem elektronik Multistrada ini.

Boleh didapati dengan warna merah racing Ducati, Multistrada 2016 1200 dijual dengan harga di atas jalan tanpa insuran RM119,999 termasuk GST. Manakala untuk model 1200 S dijual dengan harga di atas jalan tanpa insuran RM135,999 termasuk GST.

Maklumat dalaman Ducati Malaysia memberitahu pihak paultan.org secara eksklusif, sebanyak enam model baharu dijangka akan memasuki pasaran Malaysia pada suku ketiga tahun ini. Ia adalah Hypermotard 2016 dan Hyperstrada 939, Panigale 959, Multistrada Enduro dan Scrambler 400.

GALERI: Ducati Multistrada 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required