Tram bakal diperkenalkan di Putrajaya dan Cyberjaya

Yarra trams in Melbourne-02

Kementerian Wilayah Persekutuan bercadang untuk membina sistem pengangkutan awam baharu, trem di sekitar Putrajaya dan Cyberjaya dalam masa tiga tahun akan datang.

Menurut Menterinya Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, pembinaan kemudahan itu dilihat sebagai alternatif yang sesuai bagi mengatasi kesesakan di kawasan yang sedang mengalami pertambahan penduduk di wilayah terbabit.

Beliau berkata jenis pengangkutan itu dipilih kerana ia dilihat lebih berekonomi berbanding pembinaan monorel seperti yang dirancang sebelum ini.

“Perkara ini telah pun dibincangkan bersama Majlis Ekonomi Negara dan kita melihat pembinaan trem akan menyelesaikan projek monorel yang tertangguh sebelum ini dan ia lebih murah,” katanya.

Rancangan pembinaan monorel Putrajaya sepanjang 18 kilometer sebelum ini telah ditangguhkan pada pertengahan 2004 kerana ketiadaan peruntukan.

Tengku Adnan berkata beliau yakin pihak Unit Perancang Ekonomi akan membuka ‘Request for Proposal’ kepada syarikat-syarikat yang berminat untuk pembinaan pengangkutan awam tersebut dalam masa terdekat.

Beliau berkata melalui pembinaan kemudahan baharu itu, diharapkan warga Putrajaya dan Cyberjaya akan memperoleh keselesaan menggunakan pengangkutan awam terutamanya untuk ke pejabat dan mengurangkan kesesakan ketika waktu puncak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required