SPYSHOT: Toyota Fortuner 2016 baharu kelihatan berdekatan Padang Jawa, tampil dua set roda berbeza

SUV Toyota Fortuner yang baharu telah dijumpai di Malaysia sekali lagi. Kali ini gambar terbaharu SUV tujuh-tempat duduk ini telah dihantar kepada kami oleh Tengku Izzudin, yang menemui SUV ini berdekatan Padang Jawa, Shah Alam.

Gambar dua contoh Fortuner generasi kedua ini telah diambil sekali dan ia dilengkapi dengan dua set roda yang berbeza. Gambar SUV yang menampakkan bahagian hadapan dilengkapi dengan set roda sama dengan apa yang telah kami paparkan sebelum ini (juga di Shah Alam). Gambar kedua pula yang menampakkan tiga-suku bahagian belakang SUV berkenaan, ia dilengkapi dengan set roda yang lebih kecil.

Lencana Fortuner masih lagi ditutup seperti sebelum ini, tetapi jika diamati bahagian belakangnya ia ditampal dengan pelekat “intercooler VNT” yang merujuk kepada teknologi “Variable Nozzle Turbodiesel” yang telah sedia dipakai untuk model-model Toyota sebelum ini. Jadi tiada sebarang petunjuk berkenaan enjin diesel yang mana menjana Fortuner baharu ini.

Di Thailand, Fortuner baharu telah didedahkan menggunakan dua enjin turbodiesel siri GD yang baharu – enjin 1GD-FTV 2.8 liter dengan 177 hp dan tork 450 Nm, dan enjin 2GD-FTV 2.4 liter dengan 150 hp dan tork 400 Nm. Kedua-dua enjin ini menggantikan enjin 3.0 liter dan 2.5 liter diesel terdahulu.

Enjin petrol 2.7 liter Dual VVT-i yang dipertingkat turut ditawarkan disana, menjana kuasa 166 hp dan tork 245 Nm. Fortuner turut dilengkapi dengan transmisi enam-kelajuan automatik torque converter menggantikan kotak gear automatik empat-kelajuan sebelum ini. Kotak gear manual enam kelajuan turut disediakan untuk spesifikasi yang lebih rendah.

Sebelum ini, Fortuner di Malaysia boleh didapati sama ada dengan enjin petrol 2.7 liter atau 2.5 liter turbo diesel. Untuk model baharu, sama ada Toyota akan menggunakan enjin sama seperti spesifikasi Thailand atau tidak masih lagi menjadi teka-teki. Kami juga berharap kotak gear enam-kelajuan automatik dan sistem 4X4 adalah standard untuk Fortuner baharu spesifikasi Malaysia nanti.

Seperti yang diketahui sebelum ini, UMW Toyota akan memperkenalkan tiga model baharu dalam keluarga IMV di Malaysia tahun ini. Fortuner yang dilihat ini akan menyertai trak pikap Hilux dan MPV Innova dalam pasaran. Ketiga-tiga model tersebut dijangka akan dilancarkan di Malaysia pada suku kedua dan ketiga tahun ini.

GALERI: Spyshot Toyota Fortuner di Malaysia


GALERI: Toyota Fortuner 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required