GALERI: Ford S-Max – generasi kedua di bilik pameran SDAC, bakal dilancarkan tidak lama lagi

Ford S-Max 2nd gen MY-30

Ford S-Max generasi kedua dijangka bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Model dengan kod nama CD539E ini telah pun dipamerkan di bilik pameran SDAC di Petaling Jaya.

Seperti mana model terdahulu, S-Max generasi pertama, MPV tujuh-tempat duduk baharu yang diperkenalkan di Paris pada tahun lalu, boleh didapati dengan penjana kuasa 2.0 liter EcoBoost dengan kuasa 240 PS dan 345 Nm yang pada dasarnya tidak berubah dari CD340. Penjana kuasa ini, yang turut menampilkan butang start/stop secara auto, juga dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan.

Bagi pasaran Malaysia adalah model spesifikasi Titanium, di mana ia merupakan varian pertengahan di pasaran United Kingdom, dengan roda 17-inci (dan tayar 235/55) jika diikut pada konfigurasinya, dan model pasaran tempatan ini turut menampilkan unit rekaan unik dengan 10-jejari.

Kit standard termasuklah sistem hiburan skrin sesentuh TFT lapan-inci dengan SYNC 2, sistem kawalan penghawa dingin elektronik dua-zon dan corong penghawa dingin belakang serta skrin TFT berwarna 10.1-inci pada kluster instrumen.

Masih tidak lagi spesifikasi didedahkan, tetapi model tempatan ini kelihatan turut menampilkan beberapa elemen daripada senarai pilihannya.

Termasuklah sistem audio Sony, dengan pertambahan dari empat-speaker ke lapan-speaker. Ia juga ditampilkan dengan kawalan pelarasan automatik tempat duduk hadapan dan tempat duduk balutan kulit pada unit yang dipamerkan pada S-Max di Malaysia yang turut dilengkapi dengan pilihan Titanium X-Pack.

Di samping tempat duduk balutan kulit sepenuhnya dengan pelarasan 10-cara bagi tempat duduk pemandu dan lapan-cara bagi tempat duduk penumpang hadapan, pek ini juga didatangkan bersama lampu utama adaptif LED bersama pelarasan automatik. Tempat duduk hadapan turut dilengkapi dengan fungsi mengurut, beroperasi menerusi skrin sesentuh lapan-inci.

Kita akan menantikan bilakan S-Max generasi kedua ini akan dilancarkan secara rasmi di negara kita. Malah harganya juga belum didedahkan, namun kemungkinan di antara RM230-RM240k, yang agak sedikit tinggi berbanding varian generasi pertama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required