Mazda CX-5 facelift dilancarkan di Thailand

2016-Mazda-CX-5-facelift-Thailand-launch-1-1-e1456390185340_BM

Mazda CX5 facelift telah dilancarkan di Thailand, menampilkan rupa paras baharu yang ditingkat taraf serta beberapa teknologi baharu. SUV tersebut datang dengan empat varian iaitu 2.0 C, 2.0 S, XD dan XDL. Varian 2.5 kini telah digugurkan dalam barisan varian CX-5.

CX-5 2.0 C dan 2.0 S, ia dikuasakan dengan enjin petrol 2.0 liter empat-silinder Skyactiv-G berkuasa 165 PS dan tork maksima 210 Nm. Varian XD dan varian XDL pula dikuasakan dengan enjin turbodiesel 2.2 liter Skyactiv-D.

Kesemua varian enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan Skyactiv-Drive yang datang dengan suis penukar mod pemanduan (mod Sport). Hanya varian XDL dilengkapkan dengan sistem pacuan empat-roda sementara varian lain kekal dengan pacuan roda-hadapan.

2016-Mazda-CX-5-facelift-Thailand-launch-2_BM

Dapat disaksikan perubahan pada bahagian luaran CX-5 ini melibatkan gril hadapan baharu, lampu hadapan LED baharu, lampu belakang, lampu kabus dan lampu nyalaan siang (DRL). Walau bagaimanapun, untuk varian 2.0 C tiada DRL dan teknologi LED dilengkapkan pada sistem lampu. Varian petrol dipadankan dengan roda bersaiz 17-inci manakala untuk varian diesel, roda bersaiz 19-inci yang lebih besar dipadankan.

Pada bahagian dalaman pula, semua varian dilengkapi tempat duduk pemandu boleh dilaras lapan-cara dengan larasan power lumbar. Sistem MZD connect Mazda terkini juga dilengkapkan dalam CX-5 ini. Untuk varian diesel, sistem infotaimennya dihubungkan kepada sembilan-speaker Bose dengan sistem surround sound manakala untuk varian petrol hanya enam-speaker dibekalkan.

Untuk teknologi baharu, hanya varian XDL dilengkapi pakej sistem i-ActiveSense Mazda, yang merangkumi lampu hadapan LED Adaptif (ALH) yang membahagikan cahaya lampu tinggi kepada beberapa unit dan mematikan atau menghidupkan lampu secara individu ketika berselisih dengan pemandu lain. Komponen lain di dalam pakej tersebut termasuk sistem amaran Lane Departure, sistem Lane-Keep Assist, Smart City Brake Support (depan dan belakang) serta Driver Attention Alert.

2016-Mazda-CX-5-facelift-Thailand-launch-3_BM

Untuk varian tanpa pakej i-ActiveSense, ia masih lagi dilengkapi dengan sistem Advanced Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, ABS, beg udara, Kawalan Stabiliti Dinamik, Bantuan Mula Mendaki, dan sistem pantauan tekanan angin tayar.

CX-5 XDL dijual dengan harga 1.69 juta baht (RM199,657), sementara XD dijual dengan harga 1.53 juta baht (RM180,754). Untuk varian diesel ia dijual dengan harga lebih murah dari sebelum ini kerana sistem percukaian baharu Thailand yang berdasarkan kadar emisi C02. Untuk model petrol pula ia dijual dengan harga 1.22 juta baht (RM144,130) untuk varian 2.0 C dan 1.33 juta baht (RM157,126) untuk varian 2.0 S.

GALERI: Mazda CX-5 2.5L 4WD CKD (spesifikasi-Malaysia)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required