DBKL menaik taraf Jalan Mohd Yatim Yahaya dan Jalan Wangsa Perdana 1 untuk elak kesesakan

JAM1

Menyedari bakal berlaku kesesakan jalan raya berikutan pembangunan beberapa kondominium di kawasan Wangsa Maju, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengambil langkah proaktif untuk menaik taraf simpang tiga di Jalan Mohd Yatim Yahaya dan Jalan Wangsa Perdana 1, Wangsa Maju.

Seperti yang dilaporkan Bernama, Anggota Parlimen Setiawangsa Datuk Ahmad Fauzi Zahari berkata projek naik taraf itu melibatkan tiga pembaharuan iaitu penambahan daripada satu laluan kepada dua laluan pada setiap arah, pembinaan lampu isyarat dan simpang kiri ke Desa Putra Kondominium dari Jalan Mohd Yatim Yahaya.

Tambah beliau lagi, hanya ada satu laluan sahaja pada setiap arah dan tiada lampu isyarat di simpang tiga dari arah Jalan Wangsa Perdana 1 sebelum belok ke kanan menuju ke Desa Putra Kondominium.

“Penambahan pembinaan kondominium di kawasan sekitarnya juga dijangka akan menambah kira-kira 20,000 penduduk pada masa akan datang dan mungkin akan menyebabkan kesesakan lalu lintas akibat kepadatan penduduk,” ujar beliau kepada pemberita.

Pengarah Esekutif Pengurusan Projek DBKL Datuk Syed Afendy Ali Syed Abid pula dilaporkan berkata, pihaknya hanya mahu menjadikan dua laluan di setiap arah jalan di simpang tiga masuk ke Desa Putra Kondominium dari arah Jalan Wangsa Perdana 1 bagi melancarkan lalu lintas pada pelan asal.

Katanya keputusan itu dicapai hasil perbincangan daripada pelbagai pihak antaranya penduduk setempat, syarikat prasarana, syarikat-syarikat pemaju kondominium dengan DBKL.

“Oleh kerana kepadatan penduduk pada masa akan datang dan Stesen LRT Sri Rampai juga terletak berdekatan dengan Desa Putra Kondominium, maka kami bercadang untuk menambah lampu isyarat selepas perbincangan dengan penduduk serta pemaju-pemaju.”

Projek penaiktarafan ini akan bertambah sebanyak RM1 juta daripada bajet asal iaitu RM41.7 juta kerana pembinaan lampu isyarat di kawasan itu dan kos itu akan ditanggung sepenuhnya oleh DBKL dan dijangka siap dalam masa dua tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required