Toyota Fortuner TRD Sportivo dilancarkan di Thailand

fortuner-trd-21_BM

Toyota Fortuner TRD Sportivo telah pun diperkenalkan di Thailand. Lencana TRD Sportivo yang dilekatkan pada badan kereta ini bukan bermaksud hanya sekadar kit badan istimewa TRD, ia lebih daripada itu.

Pada bahagian luaran, dapat disaksikan beberapa perubahan termasuk bampar hadapan dan belakang yang telah direka semula dimana kedua-dua lips diwarnakan sama dengan warna badan, gril bersalut krom gelap, bumbung disalut filem berwarna hitam mati (8,000 baht tambahan untuk kereta berwarna Putih Mutiara, hitam hanya untuk warna luaran lain), hiasan nombor pendaftaran belakang berwarna krom gelap, lencana-lencana TRD Sportivo dan juga tip ekzos.

Fortuner ini juga dilengkapi dengan roda aloi TRD enam-jejari bersaiz 20-inci disaluti tayar Dunlop 265/50/R20. Sistem suspensi pula ditingkat taraf dengan penggunaan penyerap hentak dan spring TRD Sportivo, begitu juga dengan sistem brek.

Bahagian dalaman SUV tujuh-tempat duduk ini menerima sistem audio JBL merangkumi unit utama dengan skrin sesentuh beserta sistem navigasi, dihubungkan dengan 11 unit pembesar suara. Kemasan balutan kulit berwarna hitam dan merah disulami benang merah mendominasi kesemua tempat duduk, panel pintu, papan pemuka, serta roda stereng dan tuil penukar gear yang turut menerima kemasan kevlar karbon. SUV ini juga dibekalkan dengan kunci istimewa TRD Sportivo serta boleh dihidupkan dengan menekan suis penghidup berwarna merah, juga khas keluaran TRD Sportivo.

fortuner-trd-20_BM

Panel meter juga menerima sentuhan grafik merah dan karbon, beserta logo TRD Sportivo pada paparan tengah meter dan juga logo TRD dibelakang meter kelajuan. ‘Scuff plate‘ dengan logo TRD yang menyala dan set lengkap karpet juga dilengkapkan beserta lampu puddle yang menyuluh kebawah memaparkan logo TRD ketika pintu tailgate belakang dibuka.

Varian TRD Sportivo untuk Fortuner ini hanya hadir dengan enjin 1GD-FTV 2.8 liter turbodiesel berkuasa 177 hp dan tork 450 Nm, digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik. Walaubagaimana pun pembeli boleh memilih sama ada untuk membeli Fortuner TRD Sportivo yang hanya dipacu roda belakang sahaja atau pun model yang dilengkapi sistem pacuan empat roda “Sigma4” 4WD. Harga yang ditawarkan bermula dari 1,679,000 baht (RM196,193) hingga 1,769,000 baht (RM206,701).

Toyota Fortuner dan trak pikap yang dibina dari platform sama iaitu Hilux bakal dilancarkan di Malaysia tahun ini. Varian TRD Sportivo kemungkinan besar turut akan ditawarkan dalam pasaran Malaysia. SUV ini kini kerap muncul melakukan ujian diatas jalan raya sekitar Lembah Kelang, mungkin memberikan isyarat ia akan dilancarkan dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required