Pemandu kurang upaya makin sukar dapat ruang parkir kerana lambakan pelekat palsu di pasaran

SONY DSC

Gejala lambakan pelekat parkir palsu di pasaran, membuatkan pemandu-pemandu kurang upaya kecewa kerana ia membuatkan mereka sukar mendapatkan ruang parkir di tempat awam, laporan The Star.

Akhbar berbahasa Inggeris tempatan itu melaporkan ahli Persatuan Orang Kurang Upaya Damai telah membuat aduan, ramai pemandu normal dengan pelekat parkir palsu tersebut telah mengambil tempat letak kereta orang kurang upaya di beberapa lokasi sekitar Kuala Lumpur dan Lembah Klang, termasuklah di pusat membeli-belah dan kawasan umum lain.

Pelekat parkir palsu ini dijual secara terbuka di kebanyakan kedai perkakasan dengan harga antara RM7 dan RM20 setiap satu.

Sebenarnya, pelekat-pelekat tulen hanya boleh diperoleh dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) selepas satu taksiran keadaan si pemohon, ujar presiden Persatuan Orang Kurang Upaya Damai V.Murugeswaran.

“Kami berasa sedih kerana kurangnya penguatkuasaan oleh pihak berkuasa tempatan. Di mana sepatutnya pemandu normal yang tidak bertanggungjawab ini harus dikenakan denda yang tinggi kerana menggunakan ruang parkir khas bagi orang kurang upaya ini,” ujarnya.

handicap-oku-abuse-parking-lot

Sambungnya lagi, “Kami berharap agak pihak berkuasa tempatan mempertimbangkan untuk memperkenalkan satu sistem khas seperti mana yang dilaksanakan di Jerman dan beberapa buah negara lain di mana terdapat satu mesin yang akan menghantar foto kenderaan tanpa pelekat yang sah secara terus ke pihak polis atau penguatkuasa tempatan.”

The Star juga telah membuat tinjauan dan mendapati beberapa kedai perkakasan telah menjual pelekat khas orang kurang upaya ini kepada awam, walau pun hakikatnya ia sepatutnya hanya dikeluarkan oleh pihak JPJ sahaja. Di mana ia bukannya boleh dibeli sewenang-wenangnya di kedai-kedai sedemikian.

Menurut CEO Pusat Membeli-Belah Sunway, HC Chan, yang juga merupakan penasihat bagi Persatuan Pusat Membeli-Belah Malaysia, berkata, parkir khas untuk orang kurang upaya ini selalunya berdasarkan sistem kepercayaan. “Jika terdapat pelekat ini, pastinya pemandu boleh memarkir kenderaan di ruang khas yang disediakan. Namun jika pengawal keselamatan dapat mengesan pemandu normal yang memarkir di ruang tersebut, tindakan sewajarnya akan diambil,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required