Pemandu degil bakal berhadapan program pemulihan melalui sistem AWAS yang bakal dijalankan kelak

MEX-Highway-01

Amaran untuk pemandu yang degil dengan peraturan jalan raya – Sistem AWAS yang bakal berjalan kelak bukan sahaja akan menggantung lesen memandu anda untuk berberapa bulan, kerajaan juga bakal menjalankan kursus pemulihan untuk anda jika didapati memandu secara cuai.

Menurut laporan The Sun Daily, timbalan menteri pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi berkata program pemulihan tersebut mensasarkan untuk mendidik pemandu yang mempunyai tabiat memandu secara berbahaya. Aziz juga berkata ia akan ditawarkan kepada pemandu sebagai pilihan, dan ia tidak sepatutnya dianggap sebagai hukuman, tetapi lebih kepada pendidikan.

“Apabila lesen memandu seseorang itu digantung, individu berkenaan boleh memilih untuk menjalani kursus pemulihan ini untuk mengurangkan tempoh penggantungannya.” kata Aziz. “Kami mahu untuk mendidik kembali pemandu yang bermasalah dengan elemen keselamatan jalan raya dan menjadikan pemanduan berhemah sebagai amalan dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan dan jumlah kematian di atas jalan raya,” tambah beliau.

AES_Camera

Beliau percaya proses pendidikan yang dikenali sebagai Program Peningkatan Pemandu Kejara, akan lebih efektif untuk menyelesaikan masalah tersebut berbanding dengan menaikkan kadar saman trafik – seperti yang dicadangkan oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Sentimen yang disuarakan oleh Aziz ini turut dipersetujui oleh ketua penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Awam (JPJ) Datuk Valluvan. “Kami bukan mahu menghukum mereka, Kami mahukan perubahan sikap dengan mengetengahkan pemanduan selamat dan juga menekankan aspek psikologikal dan bagaimana cara pemanduan mereka memberikan kesan kepada pengguna jalan raya yang lain,”jelas Valluvan.

“Kami juga tidak akan mengajar mereka bagaimana untuk memandu atau mengulang kembali apa yang mereka belajar semasa ujian memandu sebelum ini,” kata Valluvan. Beliau membuat kesimpulan dengan mengatakan perincian sistem mata demerit Kejara berada pada tahap rancangan terakhir, dengan kertas cadangan yang bakal dihantar ke Kabinet April ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required