NAP dan FTA mampu lonjakkan daya saing industri automotif di peringkat antarabangsa – Madani

madani-wm-850x590

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Industri Automotif Malaysia (MAI), Madani Sahari, telah menyatakan bahawa Dasar Automotif Nasional (NAP 2015) dan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) mampu mempertingkatkan lagi daya saing dalam sektor automotif Malaysia ke peringkat global.

Menerusi ruangannya di New Straits Times, beliau berkata Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang ditandatangani baru-baru ini membolehkan pengeluar kenderaan tempatan bersaing dalam skala global adalah topik yang banyak dibincangkan. Walau bagaimana pun, dengan adanya 30 juta populasi di Malaysia yang mewakili pasaran yang agak kecil, turut bergantung pada cara ia membangun dan memperluaskan industri automotif tempatan.

“Adalah penting untuk merangkumkan perubahan yang sedang dibentuk di peringkat sejagat, dengan pasaran dunia lebih terbuka, pengguna akan lebih terkesan dan ini turut mempengaruhi kesan persekitaran pengeluaran,” ujarnya. Dengan itu, beliau turut berkata persaingan perlu dipertingkatkan dalam semua aspek termasuk sosial, ekonomi atau pentadbiran.

Proton-LHD-Preve-to-Chile-8

Mengenai topik bagi NAP 2014, Madani menjelaskan, semakan ketiga yang diumumkan adalah memfokuskan pada daya saing di peringat global termasuk keseluruhan eko-sistem di dalam industri automotif Malaysia, yang memacu kepada tiga perkara iaitu pelaburan insentif, pembangunan teknologi dan memperluaskan pasaran.

“Ketiga-tiga perkara tersebut memiliki kebergantungan dengan kuasa-kuasa pasaran global untuk meningkatkan pemain-pemain automotif tempatan ke arah satu kuasa yang lebih besar di peringat global,” ujarnya. Beliau turut menjelaskan penambahan pelaburan dari pelaburan langsung asing (FDI), akan membenarkan pemain-pemain industri tempatan untuk menjadi satu kuasa lebih besar di peringkat global dengan menggunakan tenaga dan keupayaan tempatan.

Bagi pembangunan teknologi pula, beliau berkata kemasukan teknologi yang jauh lebih cekap mampu direalisasikan apabila tenaga kerja tempatan mampu bekerjasama dengan pakar teknologi tersebut dari seluruh dunia. Sebagai memperluaskan lagi pasaran, Madani berkata ia boleh direalisasikan sekiranya “sekatan eksport dihapuskan” bagi memperluaskan lagi pasaran.

E_Bus_2

Berkenaan dengan topik Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA), ia juga akan membawakan peluang bagi penyertaan di dalam ekonomi global, yang sangat diperlukan bagi pembangunan di dalam industri automotif Malaysia, jelas Madani. Beliau memberi contoh, bas elektrik buatan tempatan, yang dibangunkan atas usaha sama Perjanjian Perdagangan Bebas Malaysia-Australia adalah salah satu kesudahan yang baik.

Selain itu, beliau turut memberikan contoh, “Sektor pembuatan komponen kenderaan Malaysia juga patut diberi perhatian dan telah diliberalisasikan sepenuhnya.” Hasilnya, nilai eksport telah berkembang dari RM1 bilion ke RM12 bilion pada tahun 2015. Dalam masa yang sama, beliau juga berkata, pihaknya telah memberikan sepenuhnya sokongan dan galakan kepada pemain industri tempatan untuk menyertai pasaran liberalisasi ini.

Malah Madani turut menyarankan supaya industri automotif menyertai pasaran liberalisasi secara beransur-ansur dan melengkapkannya dengan program bagi meningkatkan daya saing di kalangan pemain industri tempatam. Terdapat enam pelan cadangan yang dilancarkan pada NAP 2014 laly, termasuk memberikan tumpuan terhadap pembangunan Kenderaan Jimat Tenaga (EEV).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required