Amaran untuk Ibubapa, jangan tinggalkan anak anda ketika gelombang haba yang semakin memuncak

Screen-Shot-2013-07-24-at-2.07.41-AM_BM

Beberapa persatuan kebajikan dan pihak berkuasa perubatan memberi amaran kepada ibubapa yang meninggalkan anak mereka di dalam kereta, walaupun dalam masa yang singkat. Kenaikan suhu yang dihadapi negara sekarang mampu meragut nyawa, dan tidak boleh dianggap enteng oleh sesiapa sahaja.

Dalam laporannya di The Star, Dr Raj Kumar Maharajah dari Persatuan Pakatan Pengamal Perubatan berkata, perlakuan tersebut sama sekali tidak boleh diamalkan. “Apabila kanak-kanak ditempatkan di dalam kereta ketika musim panas, kanak-kanak tersebut mungkin akan terdedah kepada strok haba dan kelesuan haba. Tetapi kemampuan untuk melawan haba tersebut berbeza untuk setiap orang,” tambah beliau.

“Guru sekolah juga perlu mengambil perhatian dalam menjalankan aktiviti luar bilik darjah sepanjang tempoh musim panas ini,” ujar Zuhaimi Omar, pengarah Persatuan Kebajikan Selangor bercakap berkenaan hal yang sama. Beliau juga kerap menyaksikan kanak-kanak berjemur di bawah matahari ketika menunggu untuk diambil pulang ke rumah selepas habis waktu persekolahan.

“Apabila kanak-kanak dibiarkan tanpa pengawasan, walaupun di dalam kereta, ia sebenarnya sudah menjadi sebahagian dari pengabaian dan juga penderaan kanak-kanak,” kata Rachel Ho dari Persatuan Kebajikan Suriana. Jelas, tanpa mengira musim panas yang dihadapi sekarang, kanak-kanak, mahupun haiwan tidak boleh dibiarkan sendiri didalam kenderaan.

Gelombang Haba atau tidak, ia hanya mengambil masa kurang dari 15 minit untuk kanak-kanak yang ditinggalkan di dalam kereta yang panas untuk menderita kecederaan yang boleh meragut nyawa.

Video dibawah adalah satu bentuk pembelajaran grafik berhubung isu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required