Dua Timbalan Menteri KDN tidak senada menjawab isu saman kenderaan rasmi kerajaan melebihi had laju

PDRM-5

Antara topik yang panas dibicarakan selain musim panas yang sedang melanda negara kita dan juga gejala strok haba ialah isu mengenai saman kenderaan menteri jika melebihi had laju.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Masir Kujat, berkata pihak berkuasa boleh mengenakan saman ke atas kenderaan rasmi menteri yang dibawa melebihi had laju yang ditetapkan, laporan Sinar Harian.

Beliau turut berkata, saman tersebut akan dikeluarkan oleh pegawai polis trafik ke atas pemandu yang memandu kenderaan rasmi menteri. Kenyataan ini adalah bagi menjawab soalan tambahan daripada Teo Kok Seong (DAP-Rasah) dalam persidangan Dewan Rakyat di Parlimen hari ini.

Kok Seong dalam Dewan hari ini melemparkan persoalan sama ada kenderaan rasmi timbalan menteri atau menteri akan turut disaman sekiranya gagal mematuhi had laju yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Ia berikutan tindakan kerajaan yang mengkaji untuk menaikkan kadar kompaun saman ke atas pengguna jalan raya di negara ini.

Namun Datuk Nur Jazlan Mohamed, yang juga merupakan Timbalan Menteri Dalam Negeri, memberikan kenyataan yang tidak senada dengan Masir. Nur Jazlan berpendapat kenderaan rasmi menteri perlu diberi kelonggaran terhadap peraturan keselamatan jalan raya.

Ini kerana katanya, menteri dan timbalan menteri hanya menggunakan kenderaan rasmi kerajaan untuk urusan kerajaan dan mereka perlu berkejar ke daripada satu urusan ke satu urusan yang lain.

“Selalunya pemandu kami terpaksa memecut kenderaan kerana kami (menteri, timbalan menteri) hendak cepat pergi dari satu program ke satu program yang lain kerana kesuntukan masa. Kalau kena tahan polis, biasanya kami akan berterus-terang tentang keadaan ini. Selalunya pihak polis akan memberi kerjasama,” ujar Jazlan ketika menjawab soalan dari pihak media di luar sidang Dewan Rakyat sebentar tadi.

Dalam pada itu, Nur Jazlan turut mengakui setakat ini, kenderaan rasmi kerajaan tidak pernah menerima saman daripada polis trafik.

“Kenderaan rasmi kerajaan hanya untuk urusan rasmi kerajaan. Hanya sekali-sekala kami terpaksa memandu lebih had laju. Saman ini sepatutnya difokuskan kepada pengguna jalan raya.

“Berapa kali kita pernah dengar kenderaan rasmi menteri terlibat kemalangan? Tidak pernah. (Tetapi) Kadang-kadang atas urusan kerajaan, terpaksa lajukan kenderaan. Dan atas urusan kerajaan, ia perlu dimaafkanlah,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required