Kia Rio Sedan X dilancarkan – bodykit, skrin 7″, RM78k

Kia-Rio-Sedan-X-Front-e1458808719407

Minggu lalu telah dikhabarkan tempahan bagi Kia Rio Sedan X telah pun mula dibuka. Dan secara rasminya Kia Malaysia baru memaklumkan varian baharu ini telah dilancarkan secara rasminya di pasaran tempatan. Ia adalah susulan pelancaran model baharu bagi Rio Sedan yang dilancarkan pada Januari lalu.

Varian X ini ditawarkan pada harga atas jalan RM77,888 dengan insurans iaitu lebih RM5,000 berbanding sedan standard (yang mendapat rebat sebanyak RM2,000 untuk tempoh waktu terhad) dan hanya kurang RM1,000 berbanding model hatch. Ia juga termasuk dengan waranti lima tahun tanpa had perbatuan.

Apa yang menariknya pada varian X ini ialah padanan bodykit yang lebih menarik termasuklah dengan spoiler lid pada but yang sedikit kecil. Selain itu, kitnya masih sama dengan sebelum ini, termasuk lampu utama halogen reflektor dengan lampu nyalaan siang jenis-mentol, lampu kabus hadapan dan belakang serta rim aloi 15-inci.

Perubahan di bahagian dalam termasuklah unit utama aftermarket yang baharu dengan skrin sesentuh tujuh-inci, sambungan USB, AUX, Bluetooth dan MirrorLink serta kamera pandang belakang bersama tempat duduk balutan kulit dengan jahitan sulaman logo “K2”. Selain itu, sama seperti sebelum ini, tidak seperti yang ada pada varian hatch termasuk kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, roda stereng balutan kulit, pedal aloi dan paparan pelbagai-info Supervision.

Walau bagaimana pun, Rio Sedan X mengekalkan enam beg udara, kawalan kestabilan elektronik, bantuan mula mendaki, cagak ISOFIX, sistem pemantauan tekanan tayar dan brek cakera, semuanya sebagai standard.

Ia juga masih mengekalkan enjin yang sama iaitu 1.4 liter yang mampu memberikan kuasa sehingga 109 PS pada 6,300 rpm dan puncak tork 137 Nm pada 4,200 rpm. Ia turut dipadankan dengan transmisi automatik empat-kelajuan.

GALERI: Kia Rio Sedan di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required