Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) ditubuhkan khas untuk penguatkuasaan trafik dan menangani kes kemalangan jalan raya

12901512_1148878545122451_4937180801751572668_o

Memandang serius di atas jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya di negara ini, baru-baru ini jabatan baharu diwujudkan dalam PDRM iaitu Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) menggantikan Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik berkuat kuasa 25 Mac lalu. Ia adalah khas untuk penguatkuasaan trafik dan menangani kes kemalangan jalan raya.

Perkara ini diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sambutan Hari Polis ke-209 baru-baru ini, laporan Bernama.

Menurut Perdana Menteri, “Berdasarkan statistik PDRM, jumlah kemalangan jalan raya sepanjang tahun 2015 mencatatkan jumlah yang amat tinggi, iaitu sebanyak 489,606 kes manakala jumlah kematian mencatat 6,706 kes daripada 6,193 jumlah kemalangan maut yang direkodkan,” katanya.

Dengan adanya Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT), penguatkuasaan trafik akan diperketatkan secara menyeluruh di seluruh negara. Malah pelbagai perkara berkaitan akan disusun dan dilaksana bagi tujuan tersebut. Diharap dengan penubuhan jabatan baharu ini, jumlah kemalangan jalan raya dapat dikurangkan. Dalam masa yang sama, orang ramai juga dinasihatkan agar sentiasa mengamalkan pemanduan yang lebih berhemah serta mengikut undang-undang yang telah termaktub bagi kesejahteraan semua pihak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required