Mercedes-Benz CLA250 Sport 4Matic kini di Malaysia

Mercedes-Benz-CLA250-Sport-4Matic-Malaysia-001_BM

Mercedes-Benz CLA250 Sport 4Matic kini telah memasuki pasaran Malaysia dan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM268,888. Varian ini berada diatas CLA 200 tanpa pakej AMG Line yang dijual pada harga RM233,888.

Dengan harga RM35k lebih mahal, tentulah perbezaan antara dua model berkenaan bukan sekadar rupa dan aksesori-aksesori kecil. Berbanding CLA 200 yang hanya menggunakan enjin petrol 1.6 liter turbo berkuasa 156 hp/250 Nm, CLA 250 dikuasakan dengan enjin sama seperti yang terdapat di dalam perut A 250 Sport iaitu enjin petrol 2.0 liter turbo, berupaya menjana kuasa maksima 211 hp dan tork maksima 350 Nm. Dengan lencana 4Matic dilekatkan pada bahagian belakang kereta ini, sudah tentu kesemua kuasa dari enjin tadi memacu kesemua roda kereta ini menerusi kotak gear tujuh-kelajuan klac berkembar 7G-DCT dan sistem pacuan empat roda 4Matic Mercedes-Benz.

Padanan kesemua sistem janakuasa dan cengkaman dari sistem pacuan empat roda tadi membolehkan CLA 250 Sport memecut dari sifar hingga 100 km/j dalam masa hanya 6.6 saat dengan kelajuan maksima dicatatkan pada 250 km/j, berbanding CLA 200 yang memerlukan 8.5 saat untuk memecut dari 0-100 km/j dan hanya mampu mencapai kelajuan maksima 210 km/j.

Dapat disaksikan di dalam gambar, pakej penuh AMG Line didatangkan secara standard untuk CLA 250 Sport. Ia terdiri daripada kit badan penuh yang di serlahkan dengan kemasan berwarna merah, gril hadapan kemasan krom, roda aloi lima-jejari AMG bersaiz 18-inci yang seiras dengan roda aloi A 250 Sport, dan brek cakera ‘cross-drilled‘ disertakan dengan angkup brek berwarna merah di bahagian hadapan.

Tanpa ‘Night Package’ dinyatakan disini, CLA 250 dilengkapi dengan trim krom di sekeliling tingkap berbandiang CLA 200 yang tidak dilengkapi ciri tersebut. Dapat disaksikan juga cermin sisi diwarnakan dengan warna badan berbanding hanya warna hitam pada model spesifikasi lebih rendah. Ia juga dipasang dengan lampu hadapan bi-xenon lengkap dengan sistem lampu pintar dimana lampu tinggi dikawal secara automatik oleh komputer.

Kemasan merah pada setiap liang penghawa dingin, dan sulaman benang pada roda stereng, tempat duduk, dan tali keldar diserlahkan daripada kemasan keseluruhan berwarna hitam seiras dengan kabin A 250 Sport. Kombinasi balutan kulit dan gentian mikro Dinamica juga ditawarkan menerusi pakej AMG Line/Sport, bersama roda stereng sport dan pedal aloi.


Klik untuk besarkan

Ciri-ciri lain boleh dikatakan agak sama dengan CLA 200. Sistem Audio 20 dengan skrin lapan-inci adalah standard, bersama Bluetooth, sistem penghawa dingin manual serta fungsi auto start/stop. Sistem lampu hadapan dan penggilap automatik, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dengan fungsi memori dan juga bantuan parkir automatik juga dilengkapkan. Sistem kunci pintar masih lagi tiada seperti sebelum ini.

Anda boleh menilai dan membuat perbandingan sendiri melalui perincian di Carbase.my untuk setiap varian di dalam barisan model CLA.

GALERI: Mercedes-Benz CLA 200

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required