Cloned-cars-1

Sebanyak 1,290 kenderaan klon bernilai lebih RM40 juta telah disita oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam operasi di seluruh negara sejak Januari tahun lepas.

Menurut Ketua Pengarahnya, Datuk Ismail Ahmad, kebanyakan kereta yang disita adalah kereta mewah antaranya Mini Cooper, Lexus, BMW, Mercedes Benz dan Mazda yang diseludup dari Singapura, laporan Bernama.

“Kebanyakan kenderaan terbabit dirampas di Kelantan, Terengganu dan Perak yang menjadi tumpuan sindiket penyeludupan kereta klon.

“Kenderaan terlibat dijual dengan harga antara RM30,000 hingga RM40,000 sebuah. Modus operandi sindiket-sindiket kereta klon ialah dengan menjual kenderaan secara tunai selepas mencapai persetujuan dengan pembeli perseorangan melalui iklan dalam talian,” ujarnya.

Katanya lagi, institusi pembiayaan atau bank tidak akan meluluskan pembelian kereta klon. Jadi, apabila ditawarkan kereta mewah pada harga murah secara tunai, berhati-hatilah kerana kemungkinan besar ia kereta klon dan anda bakal menjadi mangsa.

“JPJ akan terus melakukan operasi membanteras sindiket kereta klon ini. Dan kami tidak akan kompromi dengan mereka yang terlibat. Bagi pemilik kenderaan klon yang menyerahkan kereta klon masing-masing kepada JPJ atau SPRM, hukuman ringan mungkin akan dipertimbangkan,” sambung Ismail lagi.

Katanya memiliki kenderaan klon adalah salah di sisi undang-undang negara selain risiko menggunakannya amat tinggi kerana tidak dilindungi insurans.