SPAD harus memasang peranti telematik bagi memantau bas – pakar keselamatan jalan raya

Transnasional

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) didesak oleh pakar-pakar keselamatan jalan raya agar mempertimbangkan semula keputusan tidak mewajibkan pemasangan peranti telematik di dalam bas sebagai sebahagian daripada syarat di bawah Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP).

Profesor Madya Dr Law Teik Hua dari Pusat Kaji Selidik Keselamatan Jalan Raya Universiti Putra Malaysia berkata, dengan mewajibkan pemasangan peranti telematik ini, ia mampu menyalurkan maklumat yang lebih berguna untuk polisi dan peraturan yang berkaitan.

“Di Malaysia, kadar kemalangan yang melibatkan bas dan kadar kecederaan penumpang bas dilihat tinggi berbanding pengangkutan lain. Pada tahun 2013, kadar kemalangan yang melibatkan bas membabitkan sebanyak 140 kes bagi setiap 1000 buah bas,” ujarnya, laporan The Sun.

Beliau menambah pemandu bas terdedah dengan risiko kemalangan yang tinggi dan juga persekitaran jalan yang berlainan sepanjang masa mereka memandu. Langkah ini dilihat mampu meningkatkan pemahaman mereka berkenaan tahap keselamatan, dalam masa yang sama mempertingkatkan lagi keselamatan. Bagi membantu pelaksanaan ini, Law menyarankan agar subsidi kewangan diberikan kepada syarikat pengendali bas untuk pemasangan dan penyelenggaran peranti telematik tersebut.

express-bus-coach-1

Telematik membenarkan pihak berkuasa untuk mengetahui berapa lama pemandu bas tersebut memandu, menurut pensyarah Jabatan Kejuruteraan Sivil Universiti Pertahanan Nasional Malaysia Jocelyn Ng. Di mana masa tersebut boleh diperoleh daripada data peranti itu dan kemudian ia akan dianalisa.

Malah Timbalan Naib Cancelor Universiti Sains Malaysia Profesor Dr Ahmad Farhan Mohd Sadullah pula berkata jika pelaksanaan peranti ini diwajibkan, ia boleh syarikat-syarikat bas terbabit memantau dengan lebih terperinci keselamatan bas mereka.

Pada Mac lalu, satu keputusan bagi pelaksanaan peranti telematik ini telah dibuat di mana ia tidak diwajibkan dipasang di dalam bas, di bawah syarat yang ditetapkan oleh MMIP. Malah sistem tersebut masih kekal sebagai pilihan untuk syarikat pengendali bas buat masa ini.

CEO SPAD Mohd Azharuddin Mat Sah berkata peranti telematik ini tidak lagi diwajibkan memandangkan mereka mempunyai GPS yang mampu memantau mekanisme bagi bas tersebut yang disambung terus pada Sistem Hab Prestasi SPAD.

The Sun turut melaporkan pemasangan peranti telematik pada bas ini dianggarkan dengan kos RM3,400 bagi setiap kenderaan iaitu RM2,300 bagi harga peranti, RM200 kos pemasangan (di luar Lembah Klang) dan RM900 untuk yuran servis tahunan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required