Tayar jenama BFGoodrich dari Amerika Syarikat secara rasminya dilancarkan untuk pasaran Malaysia

BF-Goodrich-Launch-4_BM

BFGoodrich, jenama tayar dari Amerika Syarikat secara rasminya telah diperkenalkan di Malaysia hari ini. Jenama yang kini telah dipunyai oleh gergasi industri pembuatan tayar dari Perancis iaitu Michelin tersebut, akan menumpukan kepada dua segmen pasaran iaitu segmen off-road 4×4 kepakaran mereka dan juga segmen pasaran luas kereta penumpang biasa dengan tagline rasmi “Are You Driver Enough?”

“Perasaan cintakan pemanduan telah menjadi sumber inspirasi kepada BFGoodrich sejak dahulu lagi. Sebagai jenama Amerika yang paling dipercayai, BFGoodrich tahu apa yang diperlukan untuk memenuhi aspirasi dan jangkaan oleh pemandu yang menghargai nilai kawalan, prestasi dan juga pemanduan yang menyeronokkan. Tayar-tayar ini dibina untuk menjadikan perjalanan harian dan pengembaraan hujung minggu anda sesuatu yang membawa keseronokan,” kata Chandran Thakur, Pengarah Urusan Michelin Malaysia.

Beliau merujuk kepada dua tayar yang dilancarkan pada pagi ini iaitu tayar BFGoodrich All-Terain T/A KO2 serta tayar BFGoodrich Advantage T/A Drive dan SUV.

Tayar All-Terain T/A KO2 merupakan tayar off-road yang agak terkenal dalam pasaran. Tayar buatan Amerika Syarikat ini telah dicetak dengan perkataan “Baja Champion” pada bahagian dinding tepinya, setelah dilengkapi dengan teknologi CoreGard (dari tayar perlumbaan off-road Baja T/A KR2) yang memberikan “kekuatan mengelakkan belahan dinding tepi yang tiada tandingan”; serta bahu tayar yang lebih tebal dan lebar. Jika dibandingkan dengan tayar KO terdahulu, tayar baharu ini adalah 20% lebih kuat dalam kriteria prestasi off-road yang kritikal.

Tayar yang lasak ini juga kini lebih tahan lama. Ia mampu bertahan dua kali ganda pada permukaan jalan batu kerikil dan 15% lebih lama atas permukaan asfal. Tayar All-Terain T/A KO2 ini juga mempunyai kadar cengkaman 10% lebih baik pada permukaan berlumpur berbanding sebelum ini, hasil dari rekaan bunga “Side-Bitter” pada bahagian dinding tepi.

Telah berada di pasaran sejak Januari lalu, tayar ini disediakan dalam saiz bermula 15-inci hingga 18-inci dan harga bermula dari RM1,000.

Tayar untuk pengguna biasa – Advantage T/A, hadir dalam dua varian iaitu Drive (untuk kereta penumpang biasa) dan SUV. Digambarkan sebagai “tayar untuk pemandu yang mahukan segalanya” (termasuk harga, yang akan diumumkan kemudian), Advantage didakwa dapat memberikan perjalanan harian yang selesa dengan harga yang sangat berpatutuan.

Ciri-ciri yang direka pada tayar ini termasuklah rekaan bunga tayar simetri yang dipertingkatkan, blok bunga dan bahu tayar yang lebih kuat, jalur bergerigi untuk pengendalian dan kawalan yang lebih baik, blok bunga yang besar dengan jalur yang dalam dan lebar serta sipe untuk prestasi membrek yang lebih bagus.

Tayar yang dibuat di Thailand ini dijual dalam saiz popular bermula dari saiz 13-inci hingga 18-inci, dengan harga bermula pada RM100 hingga RM550. Untuk tayar yang bersaiz sama dengan tayar pada Proton Saga, ia hanya dijual pada harga RM100 seunit, menjadikan Advantage lebih murah dari tayar jenama tempatan, dengan reputasi jenama yang sememangnya lebih besar. Juga tiada lagi sebab untuk membeli tayar buatan China yang kualitinya diragui.

BFGoodrich juga kini dalam rangka persediaan untuk memasuki pasaran tayar bas dan trak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required