Proton dan Perodua bakal dilengkapi sistem AEB dan amaran keluar laluan menjelang 2020 – ASEAN NCAP

2016-saem-mai-conference-khairil-anwar-001_BM

Pengeluar automotif nasional Proton dan Perodua dijangka akan mengadaptasikan sistem brek kecemasan automatik (AEB) dan sistem amaran keluar laluan (active lane-keeping system) sebagai ciri standard menjelang tahun 2020. Bercakap ketika persidangan teknikal yang dianjurkan oleh Institut Automotif Malaysia (MAI), Pengerusi Persatuan Jurutera Automotif (SAE) Malaysia dan Setiausaha Am ASEAN NCAP Khairil Anwar Abu Kassim membuat ramalan yang agak berani.

Dengan Program Penilaian Kereta Baharu Eropah (Euro NCAP) menjadikan sistem AEB sebagai ciri wajib bagi membolehkan sesebuah kereta itu menerima penarafan lima-bintang sejak tahun 2012, kenyataan Khairil tersebut adalah berdasarkan fakta ASEAN NCAP akan mengambil langkah yang sama menjelang tahun 2017. Program berkenaan akan menetapkan sistem AEB dan sistem amaran keluar laluan adalah wajib untuk penarafan lima-bintang “bertaraf tinggi” ASEAN NCAP.

“Dari tahun 2011 hingga 2016, syarat dan ciri yang diperlukan untuk sesebuah kereta itu mendapatkan penarafan lima-bintang hanyalah sistem stabiliti elektronik (ESC) dan sistem amaran pemakaian tali keledar untuk kedua belah tempat duduk hadapan. Dari 2017 hingga 2020, untuk mendapatkan penarafan lima-bintang anda masih lagi perlu melengkapkan dua ciri tadi, tetapi anda hanya menerima markah lima bintang bertaraf rendah. Untuk mendapatkan penarafan lima bintang bertaraf tinggi, anda perlukan sistem AEB dan amaran keluar laluan,” jelas Khairil

“Seperti yang anda tahu, Proton dan Perodua sudah pun mempunyai kereta empat-bintang sekarang, dan kami tidak fikir mereka mahu markah yang lebih rendah daripada itu. Mereka juga sedang mencabar diri mereka sendiri untuk mempunyai kereta lima-bintang,” ujar Khairil. Beliau menambah, sebahagian pengeluar mungkin tidak menyukai undang-undang baharu tersebut, tetapi ini adalah cara ASEAN NCAP untuk maju kehadapan dalam usaha mereka untuk memperbaiki standard keselamatan kenderaan di dalam rantau ini.

2015_Perodua_Myvi_facelift_vs_Proton_Iriz_-001_BM

“Walaupun tanpa undang-undang kerajaan, ASEAN NCAP telah menggalakkan pengeluar untuk mengekalkan sekurang-kurangnya penarafan empat-bintang. Jangkaan saya menjelang 2020, kita akan dapat lihat sekurang-kurangnya separuh dari model Proton dan Perodua telah dilengkapi dengan sistem AEB. Selepas 2020, mungkin tanpa sistem AEB, anda hanya akan menerima penarafan tiga-bintang sahaja. Ini adalah cara kami untuk menggalakkan pengeluar terus maju kehadapan.

Pembangun teknologi automotif, Bosch, turut tampil untuk berkongsi kepakaran teknikal. Klaus Landhaeusser, pengurus besar jualan automotif, kelengkapan asli Asia Tenggara, senada dengan Khairil dengan mengatakan tahap persaingan antara pengeluar automotif nasional itu akan membawa kepada penghasilan kereta yang lebih selamat.

“Kami di Bosch menyaksikan setiap hari bagaimana tahap kompetitif pengeluar-pengeluar ini. Contohnya, apabila syarikat “A” memperkenalkan ciri baharu, sudah tentu syarikat “B” akan hadir kepada kami dan memohon untuk ciri yang sama,” kata beliau.

“Saya bersetuju sepenuhnya yang ASEAN NCAP memainkan peranan penting dalam mendesak pengeluar untuk mencapai penarafan tertinggi mereka. Tetapi dalam sudut yang berbeza, anda juga tidak boleh memandang rendah kuasa komunikasi dengan kehadiran konsumer di dalam organisasi. Ini merupakan titik pertemuan penting di mana konsumer mula menagih ciri-ciri canggih ini dari pengeluar,” tambah Landhaeusser.

volvo-city-safety_BM

Apabila pihak paultan.org bertanyakan ketua Bosch itu adakah mereka telah bersedia untuk menyediakan sistem keselamatan aktif terkini dan mampu milik seperti AEB dan amaran keluar laluan kepada pengeluar automotif tempatan, Landhauesser menjawab “semestinya.”

“Kami adalah pemain global dan kami mempunyai banyak negara yang telah dibekalkan dengan sistem ini. Tidak ada persoalan kepada faktor mampu milik lagi sekarang,” tambah beliau. “Pengenalan secara besar-besaran kepada teknologi seperti ini juga membantu kami untuk mengurangkan harganya. Ia tidak sepatutnya langsung menjadi penghalang yang besar.”

Sebelum ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan kerajaan sedang merangka untuk mengazetkan undang-undang berkenaan sistem AEB dan sistem amaran keluar laluan menjelang tahun 2020 – secara keseluruhan 126 undang-undang automotif UN akan dijangka diperkenalkan dalam buku undang-undang baharu kelak.

Baru-baru ini juga, Proton dilihat sedang menguji Iriz yang dilengkapi dengan Advanced Driver Assistance System (ADAS), manakala Perodua juga telah dilihat menguji sebuah Daihatsu Move dengan sistem serupa. Perkembangan ini mungkin petanda ciri-ciri tersebut akan dilengkapi pada model-model baharu keluaran mereka pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • wassini on Apr 06, 2016 at 10:14 pm

    persoalannya… adakah proton masih wujud lagi pada tahun 2020?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 3
  • Hentamajela on Apr 14, 2016 at 11:05 am

    Same lorr keja bahagian kondem kan produk org je ke…buat dulu la same lor jgn jadi mcm bangkai….hati mau bersih maaa….lu punya mak tak ajar ke…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required