Maybach_S500_Ext-2

Tempoh hari kami telah menyiarkan gambar-gambar Mercedes-Benz A250 Motorsport Edition. Kali ini kami membawakan pula kepada anda Mercedes-Maybach S 500, model yang lebih mewah dari V222 S 400 h. Maybach adalah salah sebuah model yang tersenarai dalam barisan Mercedes-Benz Malaysia Dream Cars, yang disasarkan untuk pembeli elit di Malaysia.

Model X222 yang dipaparkan ini adalah model asas dari keseluruhan dua varian termasuk varian Maybach S 600. Walaupun hanya ‘model asas’ jika ditakrif pada sudut teknikal, model ini dijual pada harga RM1.35 juta.

Dengan harga yang sekali ganda lebih mahal dari V222 S 400 h biasa, panjang keseluruhan kerangka kereta ini telah ‘ditarik’ lebih 207 mm, dimana 200 mm darinya adalah pada bahagian jarak antara roda. Hasilnya, dimensi Maybach diukur mempunyai panjang 5,453 mm, lebar 1,899 mm, dan tinggi 1,498 mm, dan jarak roda 3,365 mm. Berat bersih kereta ini melangkaui angka dua tan iaitu 2,220 kg.

Maybach_S500_Ext-16

Pada bahagian sisi, apa yang membezakan Maybach dengan S-Class standard adalah pintu belakang yang direka semula 66 mm lebih pendek. Ini bagi membolehkan penumpang belakang duduk disebalik tiang-C, memberikan suasana yang lebih privasi. Tingkap ‘quater window’ yang terdapat pada pintu juga telah dialihkan ke tiang-C tersebut.

Ciri lain yang menarik pada Maybach ini adalah pada gril hadapan louvre berkembar (gril ini adalah khas untuk model V12 S 600 dan AMG S 65 pada S-Class standard), tiang-B krom sepenuhnya, lebih kemasan krom pada bampar hadapan dan belakang dan juga empat unit tip ekzos. Kereta ini dilengkapi dengan roda aloi gergasi 20-inci pelbagai-jejari sama seperti yang terdapat pada model S 400 h.

Pada bahagian dalaman, Maybach S 500 menampilkan pakej yang sama seperti S 400 h, termasuk roda stereng dengan trim kayu, pakej Air Balance, pemanas dan pengudaraan pada tempat duduk, pakej Reclining Tempat Duduk Belakang, pakej Hiburan Tempat Duduk Belakang dan pakej Chaffeur yang membolehkan tempat duduk hadapan dilipat untuk lebih ruang kelegaan pada kaki.

Apa yang berlainan adalah lencana-lencana Maybach yang diletakkan pada penutup pemegang cawan konsol tengah dan panel penghawa dingin belakang, logo Maybach yang disulam pada perehat tangan depan dan belakang dan juga jam IWC pada papan pemuka yang hanya terdapat pada model AMG. Kit tambahan termasuk pakej Exclusive yang ditambah upholstery kulit Nappa dan sistem audio Burmeister 3D 1,540-watt yang dihubungkan kepada 24 unit pembesar suara.

Maybach S 500 masih mengekalkan konfigurasi tiga tempat duduk pada bahagian belakang seperti S 400 h, dan tidak dilengkapi dengan konfigurasi dua tempat duduk dengan konsol tengah penuh. Walau bagaimanapun, Maybach dibekalkan dengan tempat duduk belakang ottoman yang kedua-duanya boleh dibaringkan, berbanding sebelah sahaja yang dilengkapi pada S-Class standard.

Sedan mewah ini dikuasakan dengan enjin 4.7 liter turbo berkembar V8 yang menjana 455 hp dan tork maksima 700 Nm. Tidak seperti S-Class standard, enjin Maybach ini dilengkapi dengan kotak gear baharu sembilan-kelajuan automatik 9G-Tronic, membolehkan gergasi seberat lebih dua tan ini memecut dari sifar ke 100 km/j dalam masa hanya lima saat dan mencapai kelajuan maksima yang dihadkan kepada 250 km/j.