Takata mungkin panggil balik lebih 85 juta beg udara di US jika didapati ia tidak selamat untuk digunakan

airbag_BM

Nampak gayanya mimpi ngeri yang melanda Takata Corp. belum berakhir. Baru-baru ini Pentadbiran Keselamatan Trafik Jalan Raya Negara Amerika Syarikat (NHTSA) mengesahkan sebanyak 85 juta pengepam beg udara yang ada pada kenderaan di negara tersebut mungkin akan ditarik balik jika ia didapati tidak selamat untuk digunakan.

Menurut laporan Reuters, kerajaan USA telah meminta Takata untuk menggantikan kesemua pengepam tersebut, di mana jika beg udara terbabit meletup, ia dikhuatiri akan mengeluarkan kepingan besi tajam di dalamnya. Sekali gus membahayakan nyawa pemandu dan penumpang. Setakat ini, sebanyak 11 kes kemalangan yang menyebabkan kematian dilaporkan akibat pengepam buatan Takata ini, termasuk di Malaysia.

NHTSA turut berkata, daripada jumlah itu beg udara yang bakal ditarik balik itu, ia melibatkan 43.4 juta pengepam beg udara bahagian penumpang, 26.9 juga pengepam beg udara sisi dan 14.5 juta pengepam beg udara sebelah pemandu. Jika panggilan semula itu diperlukan, ini bermakna sudah terdapat 28.8 juta pengepam beg udara bermasalah di US setakat ini. Ini tidak termasuk dengan panggilan semula yang dibuat di negara lain.

Takata telah disaman sebanyak USD$200 juta (sekitar RM779 juta) oleh NHTSA di bawah Akta Keselamatan Kenderaan Bermotor. Dan pastinya kewangan syarikat terbabit bertambah meruncing jika ia melibatkan masalah yang sama di seluruh dunia, dengan jumlah saman dianggarkan bernilai sekitar USD$24 bilion (sekitar RM93 bilion).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required