1,200 kamera AES akan ditambah di lokasi strategik

AES_Camera

Sebanyak 1,200 kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan dipasang di lokasi strategik iaitu di kebanyakan lebuh raya dan jalan persekutuan di seluruh negara tidak lama lagi. Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalis Abu Bakar, perkara ini telah diluluskan oleh kerajaan.

“Dengan adanya kamera AES di seluruh negara, siapa yang berani bawa laju, bawalah,” ujarnya menerusi laporan Berita Harian.

Menurut Khalid dengan langkah itu, para pemandu di negara ini akan dapat dididik mematuhi undang-undang.

Dalam pada itu, perkara ini turut mendapat perhatian Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Belian berkata, pelaksanaan sistem AES bukan satu tindakan menghukum sebaliknya ia merupakan langkah pencegahan memandangkan jumlah kemalangan termasuk kemalangan maut di negara ini amat membimbangkan, laporan Bernama.

“Budaya dan sikap serta kaedah pemanduan perlu diubah kalau kita (pengguna) jalan raya tidak mahu dikenakan tindakan.

“Saya tahu ia akan mengundang pelbagai persepsi, tapi pelaksanaan sistem ini telah lama ditangguhkan, jumlah denda juga dikurangkan daripada RM300 kepada RM150 walaupun ada yang anggap membebankan,” katanya.

Mengulas lanjut, Timbalan Perdana Menteri berkata pemasangan kamera AES akan dibuat oleh anak syarikat Lembaga Tabung Angkatan Tentera yang dilantik, manakala Bahagian Trafik Polis Diraja Malaysia bertanggungjawab melaksanakan pemantauannya.

Ahmad Zahid yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Kemalangan Jalan Raya berharap Kementerian Pengangkutan dapat memperhebat kempen bagi menjelaskan mengenai AES seterusnya mendidik orang ram

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required