LLM kemuka cadangan bayaran tol dengan kadar-fleksi – ikut waktu puncak dan bukan puncak

LDP_Toll_EXTRA

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) telah mengemukakan cadangan kepada syarikat konsesi lebuhraya agar menetapkan kadar bayaran tol mengikut waktu puncak dan bukan puncak.

Ketua Pengarah LLM Datuk Ismail Md Salleh berkata, walau bagaimana pun, ia adalah terpulang pada konsesi untuk membuat keputusan jika langkah ini diperlukan.

“Ia dipanggil kadar-fleksi. Sebenarnya LLM telah memberikan fleksibiliti kepada pihak berkenaan bagaimana mereka boleh mengendalikan perkara sebegini.

“Kami juga telah memberikan cadangan ini, serta banyak cadangan lain. Apa pun terpulang kepada mereka sama ada hendak melaksanakannya atau pun tidak,” ujar Ismail menerusi temubual eksklusif bersama The Sun Daily.

Walau bagaimana pun, menurut Ismail lagi, perkara ini tidak perlu diiimplementasikan sekiranya pihak konsesi masih punya komitmen lain, termasuk pinjaman dengan bank.

LLM turut berkata, kadar tol yang lebih murah pada waktu bukan puncak berbanding waktu puncak turut boleh memberikan peluang kepada para pengguna lebuhraya lebih merancang perjalanan mereka. Malah ia juga boleh mengurangkan kesesakan trafik terutamanya pada waktu pagi dan petang.

Beliau turut menolak sebarang kemungkinan yang penunggang motosikal akan dikenakan bayaran tol.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required