Skuter Scomadi dari UK buka pusat 3S konsep di KL – tampil dengan Turismo Leggera TL125, dari RM9,069

2016-Scomadi-Turismo-Leggera-TL125-WM-15_BM

Skuter rekaan retro yang menampilkan kelahiran semula Lambretta – Scomadi Scooters dari UK membuka pusat 3S konsep mereka di Kuala Lumpur yang terletak di Setapak. Skuter yang dibangunkan Frank Sanderson dan Paul Melici, pakar skuter berprestasi tinggi sejak 30 tahun lalu ini mengembalikan semula era kegemilangan skuter Itali pada era 60’an.

Dibawah pengurusan V Power Motor, pusat konsep ini menyediakan khidmat jualan, servis dan juga aksesori untuk barisan model Scomadi di Malaysia yang terdiri dari Turismo Leggera TL125 standard (RM9,095) dan SE (RM9,625). Kedua-dua buah model skuter berkenaan dikuasakan dengan enjin penyejukkan udara 125 cc satu-silinder dua injap.

Scomadi Leggara menampilkan konfigurasi retro lengan-berayun dibawah badan belakang, dengan enjin berkuasa 9.39 hp pada takat 6,500 rpm dan tork maksima 8.9 Nm pada takat 7,200 rpm, membawa badan dengan berat bersih 100 kg. Dari segi prestasi mungkin kedengaran agak kurang berkuasa, ini kerana Sanderson dan Melici membina Scomadi lebih mensasarkan kepada gaya hidup dan imej berbanding prestasi yang berlebihan.

2016-Scomadi-Turismo-Leggera-TL125-WM-2_BM

Walaupun begitu, Melici menyatakan ini bukan bermaksud Scomadi tidak boleh beraksi. Casis Scomadi telah dibina selama 10 hingga 15, sejak jenama tersebut ditubuhkan pada 2006.

Fasiliti produksi baharu di Thailand dijangkakan akan beroperasi dalam masa 12 bulan akan datang, dan akan menghasilkan 400 hingga 500 unit skuter seminggu. Scomadi sedang dalam usaha menjadikan skuter mereka memenuhi undang-undang Euro4, dan skuter berprestasi tinggi 250 cc, transmisi enam-kelajuan manual twist-shift 2015 akan dipamerkan sekali lagi di Cologne, Jerman tahun ini.

“Kami juga sedang membina skuter konsep 400 cc dan berharap ianya akan siap menjelang 2018,” kata Melici lagi. Sanderson menambah, “enjin 200 cc penyejukkan cecair juga sedang dalam pembinaan, dan dijangka akan bersedia untuk diuji sedikit masa lagi.” Sanderson dan Melici mempunyai sejarah yang lama dalam skuter berprestasi dan perlumbaan skuter selama beberapa dekad, dengan Sanderson terlibat secara langsung dalam pembinaan skuter berenjin RD350LC YPVS pada era 80’an.

2016-Scomadi-Turismo-Leggera-TL125-WM-14_BM

Direka oleh Sanderson dan Melici dan di buat di China dan Taiwan, Scomadi untuk pasaran Malaysia di pasang di kilang yang terletak di Tampoi, Johor. Jenama tersebut sedang dalam perancangan yang agresif untuk meluaskan pasaran mereka dengan memfokuskan pada pasaran terbesar skuter di dunia iaitu Asia Tenggara. Ini telah dibuktikan pada penerimaan Turismo Leggara TL125 dalam pasaran yang sangat memeranjatkan Sanderson dan Melici.

Skuter mesra-lesen memandu di UK ini telah meraih popularitinya di sana, dengan lebih 1,000 unit dijual pada operasi enam bulan pertama mereka. Scomadi telah menjual antara 5,000 ke 6,000 unit skuter di seluruh dunia, dan menyaksikan 600 unit Turismo Leggera dijual di Malaysia sejak November 2015.

Scomadi Turismo Leggera TL125 hadir dengan dua varian iaitu Standard dan SE. Varian Standard dijual pada harga RM9,095 termasuk GST dengan pilihan warna Magma Red, Onyx Black, Ocean Blue dan Ocean Blue/Magma Red. Varian SE pula dijual pada harga RM9,625 termasuk GST dengan pilihan warna Matte Grey dan Chorme edisi terhad.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required