Toyota menjadi pengeluar pertama di dunia guna hos getah biosintetik mesra alam dalam kenderaannya

20160421_01_01_en_BM

Mulai bulan hadapan, Toyota akan menggunakan material biohydrin, iaitu produk getah biosintetik yang baharu dibina, untuk hos-hos pada enjin serta sistem-sistem lain dalam kenderaan keluaran mereka. Setelah ia digunakan kelak, Toyota akan menjadi pengeluar pertama di dunia yang berbuat demikian, dan juga merupakan langkah penting dalam mencapai sasaran pemeliharaan alam sekitar yang dirangka oleh mereka sendiri pada Oktober 2015.

Getah biohydrin ini menggunakan bio-meterial yang diperolehi dari tumbuhan berbanding epichlorohydrin yang biasanya menggunakan kompaun epoksi. Seperti diketahui, tumbuhan menyerap karbon dioksida dari atmosfera. Dengan menggunakan bahan bio-material sedemikian, ia mampu untuk mengurangkan pencemaran karbon sekitar 20% dalam hayat kitaran material berbanding penggunaan getah hydrin konvensional berasaskan petroleum.

Getah mesra-alam ini dibina oleh Toyota dengan kerjasama Zeon Corporation dan juga Sumitomo Riko Co., Ltd., dan kenderaan keluaran Toyota pertama yang akan menggunakan hos pengesanan vakum dari getah biohydrin ini akan diproduksi pada bulan Mei, dengan penggunaannya kepada semua kenderaan yang dibuat oleh Toyota di Jepun dijangka akan bermula pada akhir tahun ini.

Menurut Toyota, hos pada enjin dan sistem pemanduan memerlukan tahap kalis minyak dan suhu panas yang tinggi. Produksi getah biohydrin menggunakan pelbagai teknologi kompaun untuk menyatukan material yang diperolehi dari tumbuhan dan material yang berasaskan petroleum pada tahap molekul.

Menerusi teknologi-teknologi ini, getah biohydrin mampu untuk memberikan tahap kalis minyak, kalis suhu tinggi, dan ketahanan yang diperlukan pada hos pengesanan vakum pada enjin dan sistem pemanduan. Pada masa hadapan, Toyota bercadang untuk mengembangkan penggunaan biohydrin ini kepada komponen getah berprestasi tinggi yang lain, seperti hos brek dan hos sistem penyampaian bahan api.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required