MINI Clubman baharu dilancar – dua varian, Cooper 136 hp dan Cooper S 192 hp, harga bermula RM204k

F54-MINI-Clubman-1_BM

BMW Group Malaysia telah melancarkan ahli terbaharu dalam keluarga MINI, MINI Clubman, yang hadir dengan dua varian iaitu MINI Cooper Clubman dan MINI Cooper S Clubman.

MINI Clubman baharu merupakan satu-satunya kenderaan enam-pintu dalam segmennya, ditampilkan dengan rekaan signatur iaitu pintu belakang terpisah yang lebih mudah untuk diakses dengan empat-pintu sisi dan kapasiti lima-tempat duduk. Terdapat bar pusat diposisikan di tengah seksyen kaca di antara kedua pintu sisi bagi mengoptimakan pandangan pemandu ke belakang.

Ia juga dihadirkan dengan karakteristik yang lebih matang dengan refleksi daripada dimensinya yang lebih besar berbanding model sebelumnya. Malah konsep badan yang tersendiri dengan garisan yang langsung dan lunjuran silhouette turut menyerlahlah lagi karakteristik model ini. MINI Clubman baharu ini memiliki ukuran 4,253 mm panjang, selebar 1,800 mm dan berketinggian 1,441 mm dengan jarak roda 2,670 mm.

Pada bahagian hadapan, MINI Clubman dapat dibezakan dengan MINI biasa pada bahagian Air Curtains untuk saluran udara yang ditempatkan sekeliling roda memasuki Air Breather di belakang gerbang roda hadapan, dan ini merupakan yang pertama ditampilkan pada MINI. Ia membantu mengurangkan seretan angin, sekali gus memberikan pengendalian yang lebih efisien.

F54-MINI-Clubman-7_BM

Beralih kebahagian belakang pula, lampu belakang untuk model Clubman ini direka secara melintang, berbanding menegak pada MINI standard. Rekaan ini adalah seiras dengan rekaan pada konsep Clubman yang ditampilkan sebelum ini, kecuali pada rekaan bampar belakang yang lebih ringkas dan tip ekzos tunggal yang terletak pada bahagian kiri.

Varian Cooper Clubman dan Cooper S Clubman dibezakan pada skup bonet hadapan, juga rekaan agresif pada bampar hadapan dan belakang, gril hadapan dengan motif rekaan mesh, tip ekzos berkembar dan sudah tentu lencana-lencana S yang diletakkan dibahagian yang sepatutnya.

Kedua-dua varian dilengkapi dengan lampu utama LED dan lampu kabus LED. Pada bahagian roda, model Cooper dilengkapi roda aloi Net Spoke 17-inci manakala untuk Cooper S pula dilengkapi rim aloi Star Spoke Black 18-inci.

Dengan rekaan dalaman yang versatil, MINI Clubman baharu ini juga dilihat menepati keperluan fungsi yang diperlukan dalam kelas kompak. Malah bingkai kokpit dan panel instrumen yang luas merupakan elemen utama yang menonjolkan rekaan dalamanya. Rekaan yang bersifat harmoni itu juga disambungkan pada panel pintu dan konsol tengah.

F54 MINI Clubman-11

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan penghawa dingin automatik dua-zon, brek parkir elektrik, cermin pandang belakang dengan fungsi anti-silau, MINI Connected untuk sambungan telefon bimbit pintar.

Varian MINI Cooper menampilkan upholstery Cloth Firework Carbon Black dengan permukaan dalaman Hazy Grey dan Chrome Line serta roda stereng balutan kulit.

Bagi MINI Cooper S Clubman baharu, ia turut dilengkapi dengan tempat duduk hadapan berkuasa dengan fungsi larasan dan memori. Varian ini juga menampilkan permukaan dalaman hitam pekat dengan material kulit Cross Punch dalam upholstery Pure Burgundy serta roda stereng John Cooper Works balutan kulit bersama pedal penukar gear.

MINI Clubman baharu ini turut dilengkapi dengan fasiliti storan yang pelbagai termasuk ruang penyimpanan barang yang lebih versatil. Malah ia juga berkapasiti 360 liter tetapi sekiranya tempat duduk belakang (40:20:40) dibaringkan sepenuhnya, ia boleh mencapai kapasiti sehingga 1,250 liter.

Clubman_CooperS_Ext-22_BM

Varian Cooper Clubman baharu ini dijanakan oleh enjin 1.5 liter tiga-silinder sebaris yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 136 hp dan tork maksima 220 Nm. Ia mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 9.1 saat dan kelajuan maksimum tercatat pada 205 km/h. Manakala penggunaan bahan apinya didakwa sekitar 5.4 liter bagi setiap 100 km.

Untuk varian yertinggi MINI Cooper S Clubman pula dipadankan dengan enjin yang lebih berkuasa iaitu 2.0 liter empat-silinder dengan kuasa maksimum 192 hp dan tork 280 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi Steptronic lapan-kelajuan. Dari 0-100 km/j hanya mengambil masa 7.1 saat dan kelajuan maksimum yang mampu dicatatkan pada 228 km/j. Manakala penggunaan bahan apinya dianggarkan 5.9 liter bagi setiap 100 km.

Dua mod ditawarkan untuk pemanduan Mini Clubman iaitu mod Sport dan Green. Mod tersebut boleh dipilih menerusi suis rotari yang terletak berhampiran tuil penukar gear. Dalam mod Green, talaan pada enjin adalah lebih kepada penjimatan bahan api, begitu juga dengan penukaran gear yag lebih tenang dan lembut dan sistem penghawa dingin yang beroperasi pada keadaan yang lebih efisien kepada penggunaan bahan api. Jika pemandu memilih mod Sport pula, kuasa sepenuhnya dari enjin akan dilepaskan, serta penukaran gear akan dilakukan secara lebih agresif.

Kedua-dua varian enjin dipadankan dengan transmisi Steptronic lapan-kelajuan automatik. Kuasa dari enjin akan terus diputuskan sekiranya pemandu melepaskan pedal pendikit pada kelajuan 50 hingga 160 km/j. Ini akan membolehkan MINI Clubman ‘berlayar’ dengan kelajuan melahu enjin, memberikan penggunaan bahan api yang lebih efisien.

F54-MINI-Clubman-9_BM

MINI Clubman baharu menampilkan sistem suspensi gandar topang jalinan tunggal pada bahagian hadapan dan sistem multilink pada bahagian belakang. Direka dengan pusat graviti yang rendah serta dibantu dengan stereng kuasa elektromekanikal, pengendalian wagon ini dikatakan hampir kepada kelincahan sebuah go-kart.

Bagi aspek keselamatan, MINI Clubman baharu ini turut dilengkapi dengan ABS, EBD, Kawalan Brek Selekoh (CBC) dan bantuan Brek, selain Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC), mod Kawalan Cengkaman Dinamik (DTC), Electronic Differential Lock Control (EDLC) dan Fading Brake Support.

MINI Clubman baharu ini ditampilkan dengan dua warna baharu iaitu Melting Silver dan Pure Burgundy. Selain skim warna lain termasuk Pepper White, Midnight Black, Moonwalk Grey, Deep Blue, British Racing Green dan Thunder Grey hanya untuk MINI Cooper S Clubman.

Varian Cooper Clubman ditawarkan pada harga RM203,888.00 manakala untuk varian CooperS Clubman pula ditawarkan pada harga RM253,888.00. Harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tidak termasuk insuran. Ia turut didatangkan dengan waranti empat tahun bersama perbatuan tanpa had dan servis berjadual percuma.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required