Shell bina kereta konsep dengan penggunaan tenaga yang sangat efisien berdasarkan model T.25 GMD

Shell-Concept-Car-01_BM

Shell telah mendedahkan kereta konsep untuk kegunaan bandar yang jika diproduksi, ia akan menggunakan tenaga kurang dari 34% sepanjang kitaran hayatnya berbanding tenaga yang digunakan oleh kereta kegunaan bandar yang biasa digunakan di UK. Ia juga didakwa akan menggunakan hanya separuh tenaga yang diperlukan untuk membina dan menggerakkan kereta kecil untuk keluarga tipikal, dan 69% kurang dari SUV tipikal.

Shell juga menyatakan kereta berbumbung tinggi dengan tiga tempat duduk ini membuktikan peningkatan kecekapan tenaga dapat dicapai menggunakan teknologi yang ada sekarang dengan menggabungkan proses kejuruteraan bersama reka bentuk badan, rekabentuk enjin dan pelincir enjin.

Kereta konsep ini dibina berdasarkan rekaan kereta bandar T.25 yang dibina oleh Gordon Murray Design (GMD) pada tahun 2010 di mana ia direka bersama minyak pelincir prototaip Shell yang mampu untuk meningkatkan kecekapan tenaga. Kereta terbaharu ini dibina di atas platform iStream GMD, ditimbang mempunyai berat bersih hanya 550 kg.

Badan kereta ini dibina dari bahan gentian karbon kitar semula dengan jumlah kos suku daripada pembinaan badan kereta logam konvensional dan hampir keseluruhan komponen kereta ini boleh dikitar semula. Murray yang sebelum ini terkenal sebagai pereka kereta Formula 1 dan juga pereka supercar yang pernah memegang rekod kereta produksi terpantas di dunia iaitu McLaren F1, menggunakan segala pengalamannya untuk membina sebuah kereta yang ringan tetapi mampu bertahan ketika terlibat di dalam kemalangan.

Shell menyediakan kesemua bahan bendalir dan pelincir untuk kereta ini, termasuk pelincir enjin rekaan khas untuk meningkatkan tahap kecekapan tenaga keseluruhan kereta ini, secara prinsipalnya dengan mengurangkan geseran.

Di samping itu, pakar pembina enjin dari Geo Technology, Osamu Goto mengoptimakan kecekapan enjin petrol tiga-silinder dengan mengolah semula rekaan kebanyakan komponen dalaman enjin tersebut yang terlibat dengan geseran. Pada bahagian sejuk kitaran NEDC, bendalir Shell mengurangkan emisi CO2 sehingga 7.1% dan pada kitaran gabungan pengurangan emisi tersebut mencapai bacaan 5.0%, berbanding bahan pelincir biasa – menunjukkan keberkesanan bahan pelinciran dan enjin yang dibina bersama tersebut.

Penggunaan bahan api kereta ini dikira berdasarkan jarak ujian protokol gabungan penggunaan pada kelajuan purata yang stabil dan juga penggunaan dalam bandar. Hasil ujian turut menyatakan penggunaan purata 38 km untuk setiap satu liter petrol pada kelajuan 70 km/j dan menunjukkan kadar emisi 4.67 g untuk setiap kilometer pada kitaran NEDC atau peningkatan sebanyak 5% terhadap kecekapan bahan api berbanding bahan pelincir biasa. Shell juga mendakwa ia menghasilkan emisi CO2 lebih rendah berbanding kereta bandar berkuasa petrol biasa (28%) dan juga kereta hibrid (32%).

Kereta ini juga dilengkapi dengan aplikasi Shell Drive yang diubahsuai menerusi telefon pintar. Aplikasi ini memberikan maklum balas terus kepada pemandu menerusi grafik pada skrin yang memberi penekanan penggunaan bahan api adalah berkadar terus dengan kaki kanan pemandu.

“Kereta kami mungkin kecil, tetapi ia dipenuhi dengan potensi. Kami mahu membawa perbincangan bagaimana membina kereta yang lebih cekap tenaga dan kurang pembentukan karbon ke tahap yang lebih tinggi. Pada minggu dan bulan yang akan datang, kami mahu berkongsi hasil penyelidikan kami dari projek ini dengan pereka enjin, pengeluar kenderaan, ahli akademik, dan pakar-pakar yang lain dalam seluruh sektor automotif,” kata Dr. Andrew Hepher, Naib Presiden kumpulan penyelidikan pelinciran Shell.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required