BMW Malaysia akan pasang 3 Series, 5 Series dan 7 Series untuk eksport ke Vietnam, Filipina mulai 2018

BMW Malaysia telah mengumumkan bakal memasang kenderaan di sini untuk dieksport ke Vietnam dan Filipina, bermula tahun 2018. Produksi bagi unit pemasangan tempatan (CKD) itu melibatkan model 3 Series, 5 Series dan 7 Series, dengan spesifikasi pemanduan sebelah-kiri untuk kedua-dua pasaran berkenaan.

Buat setakat ini model 7 Series hadir dalam bentuk CBU, dan berita yang BMW Malaysia bersedia memasangnya di sini, sekali gus memberikan peluang untuknya dijual dalam versi CKD bagi pasaran tempatan.

Buat setakat ini tiada perincian lanjut mengenai pasaran eksport ini ketika ia diumumkan Isnin lalu sempena dengan pengumuman penerimaan insentif status EEV bagi model VMW 3 Series Gran Turismo, X3 dan 5 Series. Malah dalam majlis berkenaan turut mengumumkan program CKD yang bakal melibatkan BMW X1 dan X4, yang akan bermula pada pertengahan tahun ini.

Untuk pengeluaran CKD termasuk bagi pasaran eksport, BMW Malaysia merancang untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 2,000 hingga 3,000 unit menjelang 2018 daripada 8,000 unit sekarang ini. Produksi bagi pemasangan tempatan ini akan dilaksanakan di kilang pemasangan di Kulim Hi-Tech Park, Kedah.

Menurut Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group Malaysia, Han Sang Yun, “Malaysia terus menjadi hab strategik untuk BMW Group di Asia Tenggara. Kami berasa gembira kerana dapat meningkatkan tahap kecekapan di sini untuk memasang dan mengeksport kenderaan-kenderaan premium ke pasaran membangun di rantau ini, sekali gus meningkatkan keupayaan kami di rantau ASEAN.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required