Kepuasan orang ramai terhadap pengangkutan awam meningkat 74% pada tahun 2015 – Laporan NTP

LRT-rail-pix-Bernama_PT_BM

Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2015, tinjauan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mendapati kepuasan orang ramai terhadap pengangkutan awam menyaksikan peningkatan yang signifikan dalam indeks kepuasan daripada 48% pada 2010 kepada 74% pada 2015.

Tinjauan itu mendapati orang ramai paling berpuas hati dengan perkhidmatan rel iaitu transit aliran ringan (LRT), KTM Komuter dan express rail link (ERL). Di mana maklum balas menunjukkan bahawa penambahbaikan dalam perkhidmatan rel yang lebih cekap dapat dinikmati oleh orang ramai, laporan Bernama.

Laporan tersebut turut menyebut perkhidmatan rel hari ini merupakan alternatif yang lebih murah berbanding pengangkutan persendirian di samping menawarkan keselamatan dan keselesaan yang lebih baik. Ia merupakan salah satu faktor besar yang menyumbang kepada kepuasan penumpang ialah sistem pertukaran dan sambungan yang mudah antara perkhidmatan rel yang berlainan, melalui sistem penjualan tiket standard iaitu LRT, Monorel dan ERL.

NTP dikeluarkan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Angkasapuri malam tadi.

Tinjauan Kepuasan Pelanggan terhadap pengangkutan awam itu dijalankan setiap tahun untuk mendapatkan maklum balas orang ramai terhadap sistem pengangkutan awam.

Dengan matlamat Bidang Keberhasilan Utama-Pengangkutan Dalam Bandar (NKRA UPT) untuk meningkatkan bahagian mod pengangkutan awam dalam kawasan Greater Kuala Lumpur/Klang Valley (GKL/KV) kepada 40% menjelang 2030, jaringan pengangkutan awam perlu bersepadu, selesa, senang disalinghubungi, mudah digunakan dan murah.

Sepanjang 2015, NKRA UPT menyaksikan penambahan kapasiti yang amat diperlukan kepada perkhidmatan rel sedia ada, di samping pembinaan projek infrastruktur rel berskala besar.

Projek-projek ini akan mula beroperasi, dengan aliran Projek Sambungan Jajaran LRT (LEP) penuh akan bermula pada pertengahan tahun ini dan juga aliran MRT Lembah Klang yang pertama dijadualkan bermula menjelang akhir tahun 2016.

Apabila fasa pertama MRT Lembah Klang laluan Sungai Buloh-Kajang memulakan operasi, penduduk di Lembah Klang yang sentiasa menghadapi kesesakan trafik bakal merasai satu ejen perubahan dalam pengangkutan di kawasan GKL/KV.

Mereka akan mendapat sistem pengangkutan yang bersih, moden, laju dan selesa yang membolehkan mereka melakukan perjalanan dari Sungai Buloh ke Kajang dalam masa 88 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required