Hyundai Elantra Sport dilancarkan – 1.6 T-GDi, 204 hp

2016-Hyundai-Elantra-Sport-1-e1461894419609

Selepas dikesan ketika diuji di jalan raya, Hyundai Elantra Sport 2016 baharu akhirnya telah dilancarkan di negara kelahirannya, Korea Selatan. Dengan dikenali sebagai Avante Sport, pastinya versi ini lebih hot bagi Elantra generasi keenam, yang menerima banyak perubahan.

Untuk bahagian luarannya, gaya yang lebih agresif dipertaruhkan. Bahagian hadapannya dilengkapi dengan bampar yang lebih besar dengan corong udara yang juga besar dan lampu nyalaan siang LED. Gril trapezoidal pula dilingkari warna hitam, bersama logo’Sport’ merah. Malah lampu utama HID juga menampilkan rekaan grafik baharu dengan kekemasan merah.

Penampilannya juga menyerlah pada pandangan sisi, Elantra Sport ini turut dipadankan dengan skirt sisi dan rim aloi 18-inci yang dibaluti tayar 225/40R18. Sementara itu, bahagian belakangnya juga ditampilkan dengan bampar yang direka semula serta padanan tip ekzos krom serta elemen peresap palsu. Malah lampu belakang kombinasi LED turut menyerlahkan lagi penampilannya.

Bahagian kabinnya, imej sporty turut merajai segenap ruang. Termasuklah menampilkan ciri gentian karbon palsu atau sentuhan merah pada bahagian papan pemuka dan beberaka bahagian lain. Malah tempat duduk sports bucket merah-hitam (dengan sulaman ‘Sport’), roda stereng leper di bawah dengan kluster instrumen yang dipertingkatkan antara elemen yang memperbaharui ruangan dalaman.

Dengan imej baharu (dan yang dipertingkatkan) pastinya seiring sejalan dengan prestasi yang turut dipertingkatkan. Di bawah hud, ia menampilkan enjin 1.6 liter Gamma T-GDi pengecas turbo empat-silinder dengan output 204 hp dan 265 Nm. Ia adalah kuasa tambahan sebanyak 57 hp dan 86 Nm lebih tork berbanding dengan model Elantra sedia ada di pasaran USA (2.0 liter Nu MPI).

Ia juga dipadankan dengan kotak gear standard manual enam-kelajuan, di samping pilihan DCT tujuh-kelajuan.

Bukan setakat kuasa prestasi yang dipertingkatkan, Hyundai turut memadankan Elantra Sport ini dengan suspensi belakang multi-link berbanding palang torsion standard, sekali gus mampu menambah faktor pengendalian yang lebih menyeronokkan.

Elantra Sport ini adalah edisi terkini bagi barisan Elantra generasi keenam, dan dijangka akan tampil di Amerika dalam penganjuran SEMA Show 2016 Oktober ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required