Yamaha 125ZR 2016 – Tampil dengan warna baharu

16-Apr-27-Y125ZR-Bro-1-Front_BM

Hong Leong Yamaha Malaysia telah mengumumkan warna baharu untuk Yamaha 125ZR. Warna hitam sedia ada telah digugurkan dari senarai pilihan warna, dan digantikan dengan warna kuning, tanpa kenaikan harga.

Warna merah dan biru masih lagi kekal dalam brosur, begitu juga dari segi mekanikal. 125ZR dijana oleh enjin dua lejang 124.3 cc, satu-silinder, penyejukkan udara. Enjin ini mampu menjana sejumlah 17 hp dan tork maksima 16.1 Nm pada takat 7,500 rpm, memacu roda menerusi kotak gear enam-kelajuan.

Menurut sumber dari HLYM, walaupun 125ZR menggunakan enjin dua-lejang, ia masih lagi boleh kekal dalam pasaran dengan pengecualian khas yang diberikan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan juga Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Pengecualian tersebut memberikan kuota produksi yang terhad untuk 125ZR dan perlu dipohon dan diperbaharui setiap tahun.

Enjin 125ZR masih disuap dengan bahan api menerusi sistem karburator dan dilengkapi dengan tangki petrol berkapasiti 5.5 liter. Berat keseluruhan 125ZR ditimbang pada 101 kg, dan ‘kapchai’ super ini dilengkapi dengan brek cakera pada bahagian hadapan dan belakang. Harga Yamaha 125ZR 2016 kekal pada RM7,269 dan model dengan warna kuning baharu tersebut kini telah tiba di bilik pameran Yamaha.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Supercharger on Apr 29, 2016 at 11:34 am

    Laju pecutan motor ni, padan la dengan harganya. Modenas Dinamik pun lebih kurang sama prestasinya dgn 125Z ni.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required