Caltex lancar petrol Techron RON 95 dan 97 baharu dengan teknologi ‘Clean and Glide’, 3% lebih ekonomi

Caltex-Techron-with-Clean-and-Glide-1_BM

Chevron Malaysia Limited telah melancarkan siri petrol Caltex dengan Techron baharu yang telah dipertingkat dengan formula yang disertakan bersama teknologi Clean and Glide Caltex. Petrol tersebut datang dalam dua gred iaitu RON 95 dan RON 97 dan akan dijual mengikut harga pasaran terkini.

Dengan teknologi Clean and Glide, geseran yang berlaku pada komponen utama dapat dikurangkan, melambatkan proses kehausan dan kelusuhan. Chevron mendakwa teknologi ini akan memberikan perlindungan yang lebih baik untuk enjin, meningkatkan lagi tahap ekonomi penggunaan petrol dan memaksimakan pengeluaran kuasa dengan penggunaan berterusan.

Kebolehan teknologi baharu ini telah disahkan dalam ujian makmal Rig Salingan Berfrekuensi Tinggi (HFRR), yang digunakan untuk menguji kebolehan pelinciran bahan api. Ujian pelinciran diesel standard telah diubahsuai dengan selamat untuk menguji kebolehan pelinciran pada petrol.

Berbanding dengan petrol terdahulu, formulasi baharu Caltex ini adalah 38% lebih baik dalam mengurangkan calar kehausan dan 41% lebih baik dalam mengurangkan geseran di dalam enjin, menggunakan petrol dari sekitar Asia PAsifik dan Afrika Selatan. Kecekapan penggunaan bahan api juga dilihat meningkat sebanyak 3% berbanding formulasi sebelum ini yang tidak mengandungi teknologi Clean and Glide.

Selain dari memperkenalkan petrol baharu, Chevron turut mengumumkan peraduan “Caltex Fun Truck” (yang juga dikenali sebagai “Techron Lab on Wheels Truck”), yang akan berjalan bermula hari ini hingga 29 Mei 2016.

Untuk menyertai, orang ramai hanya perlu mengambil gambar selfie dengan trak berkenaan dan memuat naik gambar tersebut pada dinding Facebook Caltex Malaysia atau pada akaun Instagram mereka sendiri dengan hashtag #CaltexMYNewTechron dan #SpotCaltexFunTruck.

Dalam masa empat minggu, lima pemenang mingguan akan dihadiahkan dengan kad StarCash yang bernilai RM200 (sejumlah 20 kad disediakan) dan akan ditampilkan pada bahan promosi Caltex.

Trak tersebut akan diletakkan di beberapa pameran bergerak “Techron Lab on Wheels Truck” bertempat di stesen Caltex terpilih, di mana orang ramai akan dipertontonkan dengan demonstrasi kelebihan bahan api Techron. Jadual pameran bergerak tersebut boleh di rujuk di bawah.

Caltex-Techron-Lab-on-Wheels-Truck-roadshow-1_BM

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • so, dah jual kat pasaran ke belum? tak tulis pun..tulis launched je.. and akan dijual pasa harga pasaran..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required