GrabHitch dilancarkan di Malaysia – servis perkongsian kenderaan terbaharu dari Grab

GrabHitch-launch-01-2_BM

Servis perkongsian kenderaan terbaharu telah dilancarkan oleh Grab. Service yang digelar GrabHitch (masih lagi dalam peringkat percubaan) ini dilabelkan sebagai servis dari pintu-ke-pintu. Secara ringkasnya, ia adalah servis yang memadankan pemandu dan penumpang yang menuju ke destinasi yang sama.

“Servis terbaharu ini memenuhi persamaan antara pemandu dan penumpang. Pemandu yang mempunyai ruang lebih dalam kenderaan mereka mempunyai pilihan untuk mengambil penumpang yang menuju ke destinasi yang sama untuk mengurangkan kos perjalanan mereka, manakala penumpang pula hanya perlu membayar sebahagian daripada kos pengangkutan awam yang lain,” kata ketua serantau GrabHitch, Ngiam Xin Wei.

Aplikasi ini hanya memerlukan akaun Facebook untuk memulakannya. Pemandu akan berkongsi jadual dan laluan perjalanan biasa mereka kepada penumpang. Aplikasi ini akan memadankan pemandu dan penumpang yang menuju ke destinasi yang sama, dalam tempoh masa yang lebih kurang sama. Walaubagaimana pun, penumpang perlu membuat dahulu pra-tempahan tujuh hari lebih awal atau sehingga dua jam sebelum diambil.

Apabila penumpang sudah ditemui, pemandu boleh memilih untuk menerima penumpang tersebut dan kemudian menetapkan semula masa terbaik untuk kedua-dua belah pihak. Sementara itu, aplikasi ini akan melancarkan sistem navigasi GPS untuk pemandu, bagi menunjukkan di mana untuk mengambil dan menurunkan penumpang. Dalam masa yang sama, penumpang boleh juga mengajak orang lain untuk menyertai sekali perjalanan tersebut.

Grabhitch-02_BM

Servis baharu ini disasarkan terus untuk mereka yang merancang perjalan jarak jauh (15 km keatas). Ia direka untuk membiayai kos-kos pemandu seperti bahan api, tol dan juga susut nilai kenderaan. Kadar tambang GrabHitch dikira berdasarkan jarak perjalanan dan akan ditunjukkan terlebih dahulu supaya penumpang boleh membuat keputusan sama ada mahu menumpang atau pun tidak.

Grab menjelaskan untuk perjalanan 19 km dari SS2 hingga KLCC, cas sebanyak RM30 akan dikenakan jika menggunakan teksi konvensional. Dengan GrabHitch, kos tersebut dianggarkan hanya sekitar RM15, iaitu pengurangan kos sebanyak 50%. Dari Shah Alam ke KLCC (30 km), teksi biasa akan mengenakan tambang sebanyak RM45, manakala kos jika menumpang hanyalah sekitar RM21 (kurang 53%).

Lebih jauh perjalanan, lebih penjimatan akan dinikmati oleh penumpang. Turut dinyatakan perjalanan berjarak 360 km dari Georgetown ke KLCC akan dikenakan kos sebanyak RM465 oleh teksi biasa. Dengan GrabHitch, penumpang hanya dikenakan bayaran sebanyak RM71 atau dalam peratusan, penumpang dapat berjimat sebanyak 85% berbanding tambang teksi biasa. Penumpang juga diberikan pilihan sama ada untuk membayar dengan tunai, kad kredit atau kad debit.

Untuk keselamatan penumpang, Grab menyatakan kesemua latar belakang pemandu akan disemak terlebih dahulu sebelum didaftarkan. Secara terperinci, mereka perlulah berumur 18 tahun keatas dan sudah memegang lesen memandu sekurang-kurangnya satu tahun. Lesen memandu mereka juga perlu disahkan dan perlu untuk melalui pemeriksaan latar belakang untuk dipastikan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.

GrabHitch-Launch-03-2_BM

Sementara itu, pemandu dan penumpang boleh memeriksa sendiri latar belakang antara satu sama lain melalui akaun Facebook dengan melihat sendiri rakan bersama dan gambar masing-masing. Selain itu, sebelum memulakan servis, penumpang boleh memilih untuk berkongsi kenderaan dengan individu lain yang sama jantina, manakala pemandu pula bebas untuk memilih siapa sahaja yang mereka mahu untuk berkongsi kenderaan.

Servis perkongsian kenderaan ini juga turut manampilkan perkhidmatan pelanggan 24/7 Grab, insuran Grab untuk pemandu dan penumpang, serta rekod urusniaga dalam sistem Grab.

GrabHitch kini telahpun membuka pendaftaran untuk pemandu menerusi aplikasi Grab. Untuk mendaftar, mereka hanya perlu klik pada ikon GrabHitch, pilih ‘Drive’ dan ikut arahan seterusnya di skrin. Penumpang hanya boleh mula membuat jadual perjalanan mereka bermula 15 Mei.

Sebagai permulaan servis ini, Acara “Grab Freedom Day” akan diadakan pada 16 Mei. Pada hari berkenaan, pemandu pioneer GrabHitch yang terdiri daripada staff Grab Malaysia sendiri bersama kumpulan pertama pemandu GrabHitch, akan menawarkan servis percuma untuk penumpang pada hari pertama tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required