Pendapatan terjejas – pemandu Uber Pulau Pinang bantah kadar tambang baharu yang lebih rendah

uberX-e1433841519766

Beratus-ratus pemandu Uber menyuarakan perasaan tidak puas hati mereka kepada pihak Uber Management berhubung kadar tambang baharu yang menjejaskan pendapatan mereka, lapor Bernama.

Francis Loke, Jurucakap Penang Uber partners dan juga pemandu sepenuh masa selama tiga bulan yang kini digantung perkhidmatan dilaporkan berkata kepada agensi berita berkenaan, Uber Management mengumumkan kadar baharu iaitu tambang permulaan sifar dan hanya 50 sen bagi setiap kilometer atau 20 sen bagi setiap minit untuk semua perkhidmatan Uber Pulau Pinang. Kadar baharu tersebut jelas menunjukkan pihak pengurusan tidak mengambil kira kepentingan Uber Partners, terutama di Pulau Pinang yang mempunyai lebih 2,000 pemandu Uber.

Uber-low-cost-fare-01

“Kami harap Uber Management akan menimbang untuk menghapuskan kadar surcaj dan insentif dan menggantikannya dengan kadar asas secara rata sebanyak RM3, diikuti 60 sen bagi setiap kilometer dan 30 sen bagi setiap minit,” kata Loke kepada pemberita.

Loke menambah pelbagai manfaat bagi Penang Uber Partners juga telah dimansuhkan pihak pengurusan dan tindakan itu menjejaskan kehidupan mereka akibat kemerosotan pendapatan dan banyak pemandu Uber Pulau Pinang digantung perkhidmatan kerana terlalu lantang mengkritik pihak pengurusan berhubung isu itu. Beliau juga berkata Penang Uber Partners sedang mencari platform atau pengendali App baharu yang bersedia menawarkan bayaran lebih tinggi bagi perkhidmatan mereka.

“Kami sedang menimbang untuk berhenti daripada memandu di bawah Uber App sehinggalah Uber Management menyemak semula kadar tambang itu agar ia lebih munasabah bagi kami,” jelas Loke.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required