Toyota C-HR bakal mendarat di Australia pada 2017

Toyot Australia telah memuat naik video di laman Youtube mereka, menampilkan Toyota C-HR. SUV yang dikelaskan dalam pasaran segmen-B tersebut bakal menyaingi Honda HR-V dan Mazda CX-3 dengan rupa bentuk yang jauh lebih luar biasa bakal menembusi pasaran Australia pada tahun 2017, menurut video berdurasi 26 saat tersebut.

Muncul buat pertama kali pada Geneva Motor Show 2016 yang diadakan Mac lalu, produksi C-HR dijangka akan bermula di kilang Toyota Sarkaya, Turki dan juga di kilang Toyota Miyagi, Jepun lewat tahun ini. Thailand yang merupakan antara hub terbesar Toyota turut tersenarai untuk memproduksi SUV ini.

Australia merupakan pasaran yang menggunakan pemanduan sebelah kanan dalam rantau Asia Pasifik. Seperti juga pasaran Malaysia, Australia turut menerima kereta-kereta jenama Jepun yang dibuat di Thailand. Oleh itu, adakah C-HR bakal mendarat di negara-negara ASEAN tahun hadapan? Sudah tentu UMW Toyota mahu mengambil kesempatan atas kerancakkan pasaran SUV segmen-B yang sedang dimonopoli oleh Honda HR-V di Malaysia buat masa sekarang.

Toyota C-HR ini dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) terbaharu, model kedua dikeluarkan berasaskan platform tersebut selepas Prius serba baharu. Dinamik pemanduan dikatakan adalah sama seperti ketepatan dan kawalan yang ada pada hatchback segmen-C moden kerana platform yang dibina dengan pusat graviti yang rendah, membolehkan C-HR meredah selekoh dengan kelajuan tinggi dan kawalan badan yang cemerlang.

2016-GMS_Toyota-C-HR_08-e1456830743761

Pasaran Jepun akan menerima C-HR yang dikuasakan dengan enjin petrol 2.0 liter empat silinder tanpa induksi paksaan berupaya menjana 150 PS dan tork maksima 193 Nm pada takat 3,800 rpm, dan digandingkan dengan kotak gear CVT automatik memacu roda hadapan. Jika spesifikasi yang sama diterapkan pada model pasaran Malaysia, C-HR mempunyai kuasa 8 PS/21 Nm lebih dari Honda HR-V 1.8, tetapi 6 PS/11 Nm kurang berbanding Mazda CX-3 2.0. Pasaran Jepun juga bakal menerima varian 1.2 liter petrol dengan pengecas turbo berkuasa 116 PS/185 Nm (digandingkan dengan kotak gear manual 6-kelajuan dan CVT memacu semua roda) dan juga varian hibrid.

Crossover ini berukuran 4,350 mm panjang, 1,795 mm lebar dan 1,550 mm (1,5,65 mm pada model petrol) tinggi, dengan jarak roda 2,640 mm. Oleh itu dimensi C-HR adalah 56 mm lebih panjang, 23 mm lebih lebar, 55 mm lebih rendah dan jarak roda 30 mm lebih panjang berbanding Honda HR-V. Berbanding Mazda CX-3 pula, C-HR adalah 75 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar, 15 mm lebih tinggi dan dengan jarak roda yang 70 mm lebih panjang. Walaubagaimana pun, tiada lagi imej atau informasi bahagian dalaman C-HR disiarkan.

GALERI: Toyota C-HR di Geneva Motor Show 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required