Kawasaki ZX-10R kini di Malaysia – RM104,859

2016-Kawasaki-ZX-10R-Sepang-launch-10_BM

Kawasaki Malaysia secara rasminya melancarkan Kawasaki ZX-10R untuk pasaran Malaysia. Superbike generasi baharu ini telah diperkenalkan kepada media tempatan pada majlis pelancaran dan sesi uji-tunggang di Litar Antarabangsa Sepang (SIC). Sesi uji-tunggang ini adalah untuk membiasakan jurnalis-jurnalis pemotoran tempatan dengan talaan litar ZX-10R, dan membolehkan para penguji menguji mod-mod tunggangan dalam keadaan yang selamat sebelum sesi uji-tunggang secara individu mula dijalankan kelak.

Jika dikecualikan model H2 dan H2R yang dikelaskan sebagai hyperbike, ZX-10R merupakan superbike tahap tertinggi dalam barisan superbike Kawasaki. Ia dijana oleh enjin 999 cc, empat-silinder sebaris, dengan sistem penyejukkan cecair, menghasilkan sejumlah 197 hp pada takat 13,000 rpm (204 hp jika dilengkapi Ram udara) dan tork maksima 113.5 Nm pada takat 11,500 rpm.

2016-Kawasaki-ZX-10R-Sepang-launch-12_BM

Walaupun ZX-10R generasi baharu ini kelihatan hampir serupa dengan generasi sebelumnya, ia sebenarnya telah dibina semula sepenuhnya dengan pelbagai teknologi baharu. Ini termasuk ciri seperti launch control, sistem Brek Anti-kekunci Pintar Kawasaki (KIBS), Predictive Traction Control (S-KTRC), dan brek enjin yang boleh dipilih oleh penunggang.

Motosikal ini juga dilengkapi dengan tiga mod kuasa tunggangan iaitu Full, Middle dan Low. Satu lagi mod tunggangan iaitu mod Race hanya akan diperolehi jika pembeli membeli sekali kit perlumbaan, disertakan dengan satu unit dongle yang turut membolehkan sistem ABS dimatikan. Kuasa sepenuhnya dari enjin akan dikeluarkan sekiranya penunggang memilih mod Full, manakala untuk mod Low, hanya 60% dari kuasa asal dapat dikerah dari enjin.

Keseluruhan sistem suspensi ZX-10R ini juga telah dibina semula sepenuhnya dengan kerjasama dari Showa Jepun. Sepit udang hadapan 43mm Balance Free (BFF) diambil hampir sepenuhnya dari jentera perlumabaan SBK Kawasaki. Manakala kusyen belakang Balance Free (BFRC) pula ditempatkan pada kedudukan pusat graviti yang rendah untuk meningkatkan pengendalian motosikal ini.

Kawasaki Malaysia menawarkan ZX-10R dengan warna tema hijau-hitam Kawasaki Racing Team (KRT) dan turut menawarkan hanya 15 unit jentera dengan warna matte black dengan snowflake pada cermin hadapan – seiras dengan jentera Kawasaki yang diuji pada sesi ujian musim sejuk. Superbike ini dijual pada harga RM104,859 termasuk GST, tanpa cukai jalan, pendaftaran dan insuran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required