Proton pamer Proton Suprima Active buat pertama kali

Proton_Suprima_Active-2

Selain dari Proton Perdana 2016, Proton turut membawakan dua buah crossover konsep mereka iaitu Proton Suprima Active dan Proton Iriz Active My Auto Fest 2016 diadakan Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa Mines (MIECC).

Iriz Active sudahpun dipamerkan sebelum ini dua tahun lalu, tetapi Suprima Active ditampilkan kepada umum buat pertama kali hari ini.

Hatchback segmen-C Proton ini menerima kit badan dengan gaya crossover sepenuhnya, lengkap dengan cladding sepenuhnya di sekeliling badan. Keseluruhan badan kereta ini diwarnakan dengan warna kelabu, diadun dengan serlahan berwarna oren pada sebahagian kemasan iaitu pada bahagian ‘Proton Wing’ gril hadapan, kemasan sekeliling gril bawah, gegelang projektor dalam lampu hadapan, bumbung, penutup cermin sisi, skirt sisi, spoiler bumbung, kemasan nombor pendaftaran belakang serta jejari roda aloi.

Seperti juga Iriz Active, ketinggian kereta konsep terbaharu ini turut diinjakkan lagi bagi menyerlahkan lagi imej crossover yang dibawa. Kelegaan tanah asal 155 mm dinaikkan kepada 207 mm. Apa yang lebih menarik, Proton mengatakan Suprima Active ini turut bakal ditawarkan dengan pilihan transmisi manual enam-kelajuan selain dari transmisi CVT sedia ada.

Kereta ini dipadankan dengan roda aloi bermotif turbin berdiameter 17-inci dibaluti tayar 215/55R17. Rel bumbung dibalut dengan pelekat berwarna matte silver turut dipadankan untuk melengkapkan konsep yang dibawa oleh Suprima Active ini.

Tema pada bahagian dalam turut diolah semula untuk disesuaikan dengan rupa luarannya. Bahagian dalam yang berwarna hitam kini turut diadun dengan kemasan berwarna oren pada liang penghawa dingin dan butang-butang kawalan pada konsol tengah. Bahagian-bahagian upholstery pula diadun dengan balutan kulit berwarna beige serta serlahan benang dengan warna yang sama.

Proton mengatakan kedua-dua buah konsep Active ini “menunjukkan potensi untuk menembusi pasaran crossover yang semakin berkembang, dengan kejuteraan khas semula yang dilakukan untuk memenuhi permintaan pelanggan yang mahukan kedudukan pemanduan yang lebih tinggi dan pilihan gaya hidup.” Jadi, apa pula pendapat anda? kongsikannya bersama kami pada ruangan kome dibawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required