Kerajaan memperuntukkan sejumlah RM92j untuk meningkatkan sistem kawalan banjir di Kuala Lumpur

Malaysia-Flash-Flood-2016

Kerajaan akan memperuntukkan sejumlah RM92 juta bagi memperbaiki dan meningkatkan sistem aliran banjir di Kuala Lumpur, laporan The Star. Keputusan ini diambil selepas ratusan kenderaan terjejas akibat terperangkap dalam banjir kilat yang berlaku di ibu kota pada 12 Mei lalu.

Kos ini akan melibatkan penggantian paip lama, memasang pengepam air, memperbaiki dan membina sistem aliran baharu, menurut Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Dr J.Loga Bala Mohan. “Ini termasuk RM5 juta bagi sistem pengurusan trafik bagi mengendalikan trafik ketika banjir kilat,” ujarnya menjawab soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Lembah Klang Nurul Izzah Anwar di persidangan Dewan Rakyat di Parlimen hari ini.

Beliau turut berkata, banjir kilat yang melanda ibu kota pada 12 Mei lalu adalah berpunca daripada “hujan luas biasa yang berlarutan selama dua jam” bermula jam 6.45 petang. “Sejumlah 106.5 mm hujan dicatatkan telah turun pada waktu berkenaan berbanding 70 mm kebiasaannya. Malah sistem perparitan tidak dapat menampung jumlah saliran air,” jelasnya lagi.

Dalam masa yang sama, Loga turut berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak akan memberikan ganti rugi kepada 105 pemilik kenderaan yang mengalami kerosakan akibat banjir kilat berkenaan kerana itu adalah “bencana alam”. Kenyataannya ini konsisten dengan pandangan Datuk Bandar KL Datuk Seri Amin Nordin Abdul Aziz sebelum ini yang mengatakan “DBKL tidak akan membayar ganti rugi, melainkan pemilik kenderaan berkenaan ada insurans bencana alam untuk kenderaan masing-masing.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required