Sarawak perlukan dana sebanyak RM28.4b untuk kos pembinaan 4,402 km jalan baharu menjelang 2030

Sarawak-roads-bernama-pix

Kerajaan Sarawak berkata kos sebanyak RM24.8 bilion diperlukan untuk membina jalan baharu sepanjang 4,402 km di negeri tersebut menjelang 2030, laporan Bernama.

Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Dr James Jemut Masing berkata, pembinaan jalan yang dicadangkan itu iaitu bakal menghubungkan dengan 1,000 jalan sedia ada memerlukan RM1.9 bilion setahun untuk membina setiap 338 km jika ia dibina dalam jangka masa 14 tahun untuk menyiapkan projek tersebut.

“Sama ada kerajaan mempunyai bajet untuk membina jalan ini mahu pun tidak, adalah satu persoalan lain. Tetapi apa yang boleh saya beritahu Sarawak sendiri telah mengumpulkan hampir RM2 bilion setahun untuk cukai barangan dan perkhidmatan (GST), sementara kami memerlukan RM1.9 bilion setahun untuk membina jalan baharu ini sehingga 2030,” ujar Masing kepada pemberita.

Beliau turut menambah, GST adalah salah satu cara yang terbaik untuk kerajaan mengumpul dana bagi pembangunan prasarana menggantikan penurunan harga minyak dan gas. Katanya lagi, perbincangan yang lebih serius akan diadakan tidak lama lagi bagi menentukan adakah dana yang dikutip dari GST itu boleh digunakan bagi membina jalan. “Kami memiliki semangat yang tinggi dalam pembangunan negeri Sarawak dan saya pasti kerajaan persekutuan akan lebih menghargainya dan memahami keperluan kami untuk pembangunan,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required