GALERI: Art Of Speed 2016 – semakin matang angkat budaya automotif tempatan ke peringkat antarabangsa

Art-of-Speed-2016-140_BM

Edisi kelima Art Of Speed (AOS) telah melabuhkan tirainya pada Ahad lalu, 29 Mei 2016. Ini merupakan kali kedua AOS diadakan di Malaysia Agro Exposition Park (MAEPS), Serdang setelah lokasinya berpindah dari Publika, Solaris Dutamas (2012) dan Citta Mall (2013, 2014).

Kira-kira 30,000 pengunjung termasuk pelawat antarabangsa yang hadir dari USA, Jepun, Australia, Taiwan, Thailand, Indonesia, Brunei dan Filipina untuk edisi AOS 2016 ini.

Antara ‘superstar’ antarabangsa yang diundang termasuk Jason Webber dari ATR Choppers USA, Jeff Leighton dari The Wretched Hive USA, Steve Caballero dari USA, Shige Suganuma & Wildman dari MOONEYES Japan, Dino Dalle Carbonare dari Speedhunters.com Jepun, Hi-Technix Japan Lowrider Hopping Show dari Jepun, Koji Hamada dari Hammer Sycle Jepun, Kaichiroh Kurosu dari Cherry’s Company Jepun, The Nash dari Burnout Magazine Japan, dan kumpulan kolektif artis pinstripe dari Jepun; Makoto, Mr. G, Jetwrench dan Boo.

Lagenda sukan papan selaju, Steve Caballero juga turut hadir buat pertama kali ke Malaysia. Selain dari bertemu peminat, Caballero turut melakukan beberapa demo dalam acara tersebut.

Lebih daripada 200 buah kereta & motosikal modifikasi dipamerkan dalam dua dewan berasingan (hanya sebuah dewan digunakan pada tahun lalu). Ia merangkumi kereta klasik seperti American Muscle, Old School JDM dan juga kereta klasik buatan Eropah bernilai jutaan ringgit termasuk dua buah Harley-Davidson yang diubahsuai serta sebuah kereta “Hopping Lowrider” Chevrolet Malibu yang dibawa khas dari Jepun.

Selain itu, acara tahun ini turut menampilkan kereta-kereta dari lagenda era 90’an dan juga kereta-kereta sport generasi baharu.

Sesi demonstrasi sukan lasak turut diadakan yang dibintangi oleh Aaron Twite dari USA untuk aksi stunt motosikal berkuasa tinggi serta lagenda sukan drift negara Tengku Djan Ley untuk sesi “Taxi Ride” bersama pengunjung bertuah.

Cabutan bertuah tahun ini menyediakan hadiah utama berupa sebuah motosikal berkuasa tinggi, Triumph Bonneville Street Twin 2016 tajaan Fast Bikes Sdn Bhd iaitu pengedar tunggal Triumph Motorcycles Malaysia. Ia dimenangi oleh Wan Muhammad Afiq bin Wan Mamat, 20 tahun berasal dari Kelantan.

Trend restorasi pada pameran kali ini nampak telah berubah jika dibanding dengan tahun lalu. Jika sebelum ini, ‘restorer‘ lebih kearah pengubahsuaian ala-‘rat-rod‘ iaitu membiarkan sebahagian kereta mereka berkarat, tahun ini trend berubah kepada restorasi sebenar yang menampilkan hasil akhir yang sangat kemas.

Turut menjadi buah mulut ialah penyertaan sebahagian besar Porsche talaan Nakai-San iaitu Rauh-Welt Bergriff (RWB), Jepun yang mana untuk Malaysia, RWB kini mempunyai pangkalan mereka sendiri yang terletak di Johor Bahru.

Kesimpulannya, penganjuran AOS dilihat semakin mencapai objektifnya dari tahun ke tahun untuk mengangkat budaya automotif Malaysia setaraf dengan negara-negara lain diperingkat antarabangsa. Semoga kualiti penganjuran AOS untuk edisi akan datang akan terus meningkat bagi memberikan pengiktirafan yang sepatutnya kepada penggiat-penggiat budaya automotif di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Ko skang keje kat KL ke? Makin hebat penyertaan AOS 2016. Kita lihat 2017 apakah lagi tarikan yang akan muncul kelak. OMG8 dengar kabar 01 Oct 2016.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • alif aiman on Feb 25, 2019 at 2:44 pm

    car

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required