Perodua dan Petronas Lubricants baharui kontrak sefahaman – perlaburan RM355j, minyak enjin Perodua dipasarkan secara lebih meluas mulai Sept 2016

EMY_0221

Perodua Sales Sdn Bhd dan Petronas Lubricants Marketing (Malaysia) Sdn Bhd (PLMM) telah memperbaharui kontrak sefahaman sebentar tadi, di Perodua Sentral Petaling Jaya. Ia turut melibatkan penjanjian sefahaman bernilai RM355 juta, di mana Petronas akan terus membekalkan sejumlah 17 juta liter minyak enjin kepada Perodua dalam jangka masa lima tahun.

Ia melibatkan peningkatan bekalan sebanyak 21% berbanding kontrak sebelum ini yang termeterai sejak tahun 2003.

Selain memperbaharui kontrak ini, Perodua turut memperkenalkan minyak enjin yang dibekalkan oleh Petronas yang disasarkan untuk pasaran selepas jualan. Di mana sebelum ini, minyak enjin Perodua hanya boleh dibeli secara terus dari pusat servis Perodua bertauliah sahaja. Namun, mulai September 2016 ini, para pemilik kenderaan Perodua juga boleh membeli minyak enjin ini di mana-mana bengkel atau kiosk yang menjualnya, selain di pusat servis Perodua sendiri.

Perodua_engine_oil

“Minyak enjin ini adalah sama seperti mana yang dijual di pusat servis kami. Apa yang membezakannya adalah warna botolnya sahaja iaitu warna keemasan bagi yang dijual di pusat servis kami, manakala biru bagi yang dijual di luar pusat servis.

“Memandangkan ramai pemilik kenderaan Perodua terutamanya yang sudah tamat waranti sering kali menghantar kenderaan untuk diselenggara di bengkel lain selain pusat servis kami, maka kami mengambil keputusan untuk memperluaskan pasaran bagi minyak enjin ini,” ujar Dr.Zahari Husin selaku Pengarah Urusan Perodua Sales Sdn Bhd.

Katanya lagi, minyak enjin semi sintetik yang dijual di pasaran terbuka ini adalah sama gred dengan yang dijual di pusat servis bertauliah Perodua. Walau bagaimana pun, harganya akan ada sedikit perbezaan dan ia akan diumumkan menjelang September ini.

Beliau turut berkata, bagi tahun ini, Perodua mensasarkan sebanyak dua juta kenderaannya akan ke 189 pusat servis bertauliahnya di seluruh negara. Iaitu peningkatan sebanyak 40,000 daripada 1.96 juta kenderaan yang direkodkan pada tahun lalu.

“Minyak enjin ini memang diformulasi khas bagi kenderaan Perodua dan ia juga mampu meningkatkan prestasi enjin, malahan memiliki perlindungan yang lebih optimum. Petronas telah membekalkan minyak enjin ini sejak 2003 mengikut standard dan piawaian yang ditetapkan oleh Daihatsu. Dan ia tidak akan dijual untuk jenama lain, memang khas bagi Perodua sahaja,” ujar CEO PLMM Zubair Abdul Razak pula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required