Sistem VEP bersedia untuk beroperasi – tempoh percubaan dari 1 Jun hingga 15 Julai ini

johor causeway jam bernama pix

Sistem Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) bagi kenderaan asing yang masuk ke negara ini melalui Singapura akan bermula dengan tempoh percubaan mulai hari ini sehingga 15 Julai depan. Ujian percubaan ini akan dikendalikan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi memastikan sistem VEP ini berjalan lancar, laporan Bernama.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah negeri Datuk Ir Hasni Mohammad berkata mulai tengah malam ini (1 Jun), kadar bagi caj VEP ditetapkan sebanyak RM20 mulai 16 Julai ini. Beliau menambah pendaftaran bagi VEP ini akan berlanjutan sehingga hujung tahun ini. Setakat ini, sebanyak 12,000 kenderaan Singapura telah mendaftar di bawah sistem VEP ini.

Hasni turut menambah, JPJ akan menyediakan kaunter operasi 24 jam dalam tiga shif bagi memastikan sistem VEP berjalan lancar. Mana-mana pengguna yang memerlukan bantuan atau pun maklumat tambahan, boleh ke kaunter JPJ berkenaan.

“Kami menjangkakan akan berlaku kesesakan pada masa hadapan cuma tidak akan seteruk sekarang. Dari maklumbalas yang kami peroleh, pengguna kenderaan dari Singapura tidak mempersoalkan VEP ini tetapi lebih bimbang mengenai kesesakan dan implementasinya sahaja,” ujarnya.

VEP ini juga mampu mengesan kenderaan pendaftaran Singapuran yang menerima saman di negara ini tetapi belum menjelaskannya. Ini kerana jumlah kenderaan Singapura yang masih memiliki saman tertunggak berada pada kadar yang agak tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required