Mitsubishi Malaysia panggil balik Triton 4WD buatan 2006 hingga 2014 akibat masalah beg udara Takata

Triton Automatic and Manual Transmission

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) telah mengumumkan panggilan balik bagi model Triton 4WD buatan tahun 2006 hingga 2014. Di mana varian yang terlibat ialah Triton 3.2 liter, Triton 2.5 liter (auto/manual) dan Triton VGT 2.5 liter. Terdapat 35,000 unit Triton dijangka terlibat dnegan kempen ini.

Menurut MMM, panggilan balik ini adalah disebabkan pengepam beg udara buatan Takata yang melibatkan bahagian pemandu. Di mana terdapat kemungkinan besar beg udara tersebut bermasalah dan boleh menyebabkan risiko sekiranya kenderaan terbabit dengan kemalangan. Di mana beg udara tersebut boleh meletup dan mengeluarkan serpihan besi yang mungkin boleh membahayakan keselamatan pemandu sendiri.

“Keselamatan adalah keutamaan kami, justeru MMM mengambil inisiatif ini untuk memastikan tahap keselamatan para pelanggan kami dan kami turut berdukacita dengan isu ini. Kami nasihatkan agar pemilik Triton berkenaan segera ke pusat servis Mitsubishi yang bertauliah untuk pemeriksaan selanjutnya,” ujar Yang Won-Chul, selaku CEO MMM.

Dalam masa yang sama, MMM turut melancarkan kempen pembaikian butang lampu yang didapati mengalami kerosakan untuk sesetengah model Mitsubishi buatan tahun yang sama. Di mana ia mungkin boleh menjejaskan unit pada lampu utama, lampu kecil, lampu kabus hadapan, lampu kabus belakang, lampu belakang, lampu isyarat, lampu kabin dan lampu plat nombor.

MMM akan menghantar surat pemberitahuan kepada semua pemilik kenderaan Mitsubishi yang terbabit dan kos penggantian komponen tersebut akan ditangguh oleh syarikat ini.

Dalam masa yang sama, sekali lagi MMM ingin mengingatkan para pemilik model Lancer sedan (tahun buatan September 2004 hingga April 2006) untuk membawa kenderaan masing-masing ke pusat servis bertauliah Mitsubishi bagi kempen panggil balik awal tahun ini yang juga berkaitan dengan beg udara bahagian penumpang,

Bagi pemilik yang hendak memeriksa status kenderaan masing-masing, boleh layari laman web rasmi MMM, www.mitsubishi-motors.com.mu dan masukkan Vehicle Identification Number (VIN) untuk semakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required