Pemandu guna lorong kecemasan dalam insiden di Melaka bulan lalu bakal didakwa di Mahkamah

traffic-jam-bernama-2

Seramai 22 pemandu kenderaan yang dikenal pasti menggunakan lorong kecemasan semasa insiden di Kilometer 228 Lebuh Raya Utara Selatan dekat Simpang Ampat, Alor Gajah bulan lalu bakal didakwa di Mahkamah Majistret Alor Gajah pada 18 Julai ini, lapor BH Online.

Pendakwaan terhadap semua pemandu berusia lingkungan 20-an itu akan dilakukan setelah notis temu siasat diberikan kepada mereka pada 26 Mei lalu untuk melaporkan diri ke JPJ Melaka bagi membantu siasatan kata Pengarah Penguat Kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk V Valluvan.

“Hanya 22 daripada 79 kenderaan yang dikesan menggunakan lorong kecemasan ketika kejadian hadir ke JPJ Melaka setakat ini selepas kita menghantar notis temu siasat.

“Kita beri tempoh 21 hari hingga 21 Jun ini kepada mereka yang belum hadir. Jangan tunggu hingga tempoh itu berakhir kerana pihak JPJ mempunyai bukti kenderaan terbabit berada di Selangor dan Johor,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat JPJ Melaka, Bukit Katil, selepas menyampaikan sumbangan kepada ibu dua beradik yang maut dalam kejadian itu.

Dalam insiden tersebut, seorang penunggang motosikal melanggar sebuah kereta yang diletakkan di laluan kecemasan Km228 (menghala ke selatan) Lebuhraya Utara Selatan pada pukul 4.30 petang. Penunggang tersebut tercampak ke bahagian tengah lebuhraya, dan sebuah lori berpusing setelah mengelak penunggang tersebut. Pasukan perubatan kecemasan pertama sepatutnya sampai ke tempat kejadian dalam masa 20 minit, tetapi terpaksa mengambil masa hampir sejam kerana halangan trafik tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required