Lebuhraya baharu India ke Thai bakal menghubungkan terus laluan ke Malaysia tidak lama lagi

Screen Shot 2016-06-13 at 8.52.51 PM

Mungkin tidak lama lagi, anda boleh merencana road trip dari Malaysia menuju ke India! Sebelum ini, jarak perjalanan keseluruhan (ikut jalan darat) mencecah 5,585 km termasuk merentasi Thailand, Myanmar, Bangladesh sebelum tiba di India.

Akhbar dalam talian, The Economic Times of India, melaporkan lebuhraya sepanjang 1,400 km sedang dibina dari negara tersebut dan dijangka siap menjelang akhir tahun 2017. Lebuhraya tersebut dari Moreh yang terletak di bahagian Timur, India dan berakhir di Tamu, Myanmar.

Kemudian ia disambungkan ke daerah Mae Sot di Thailand, seterusnya mampu dihubungkan terus ke utara Malaysia dengan memasuki Lebuhraya Bukit Kayu Hitam. Jarak antara Bukit Kayu Hitam ke Mae Sot hanyalah 1,500 km, menjadikan perjalanan darat dari sempadan Malaysia ke Moreh, India hanyalah sekitar 3,000 km sahaja.

Memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh Duta India ke Thailand, Bhagwant Singh Bishnoi, sebanyak 73 jambatan di Myanmar yang dibina lebih tujuh dekad lalu semasa Perang Dunia Kedua, akan diubahsuai dengan dana dari kerajaan India untuk kenderaan merentasi kedua negara berkenaan dengan lebih selamat. Apabila kerja membaikpulih jambatan tersebut siap dalam tempoh 18 bulan, lebuhraya tersebut sudah boleh dibuka kepada laluan trafik yang merentasi tiga buah negara iaitu India, Myanmar dan Thailand (tanpa melalui Bangladesh).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required