Usah hon jika ada haiwan liar di jalan raya – Perhilitan

Chickaboo-Ostrich-Federal-Highway

Selepas burung unta yang diberi nama Chickaboo menjadi viral selepas kemunculannya berlari di Lebuhraya Persekutuan baru-baru ini, tiba pula giliran seekor kuda yang ‘marathon’ di Jalan Sultan Yahya Petra, Kota Baharu pula.

Jabatan Perlindungan Hidupan Liar Dan Taman Negara (Perhilitan) menyeru kepada orang ramai agar tidak membunyikan hon sekiranya terserempak dengan haiwan-haiwan ini di jalan raya. Ini kerana bunyi hon tersebut boleh mencetuskan rasa panik haiwan terbabit, sekali gus membuatkan ia bertambah sukar untuk dikawal.

Timbalan Pengarah II Perhilitan, Fakhrul Hatta Musa, berkata, selain panik, bunyi hon tersebut boleh menyebabkan haiwan itu keliru, malah ia boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya dan haiwan itu sendiri.

“Jika berhadapan dengan situasi ini, pemandu harus memperlahankan kenderaan dan cuba membantu menyelamatkan haiwan tersebut dengan menghubungi pihak-pihak berkaitan seperti PLUS, Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan Perhilitan sendiri untuk tindakan seterusnya,” ujarnya kepada Bernama.

Fakhrul Hatta berkata, insiden baru-baru ini yang melibatkan dua haiwan terbabit adalah disebabkan kecuaian pemiliknya dan mereka boleh disaman sekiranya ia melibatkan kemalangan. “Pemilik atau pembiak berlesen haruslah mengikuti garis-garis panduan yang ditetapkan termasuk menempatkan haiwan ini di tempat yang selamat.

Sekali lagi diingatkan, jika terserempak dengan haiwan liar di jalan raya, jangan hon! Dan utamakan keselamatan anda dan haiwan terbabit. Segera hubungi jabatan terlibat untuk menyelamatkan haiwan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required