Sikap pengguna jalan raya terhadap keselamatan perlu diubah, undang-undang penggunaan topi keledar baharu sedang dipertimbang – Menteri Pengangkutan

2016-Yamaha-Road-safety-1_BM

Menteri Pegangkutan Datuk Sri Liow Tiong Lai mengkritik sikap sebahagian pengguna jalan raya terhadap kempen keselamatan yang dijalankan sempena musim perayaan di Malaysia yang dijalankan untuk meningkatkan kesedaran bagi mengelakkan berlakunya kemalangan maut. Bercakap ketika “Kempen Keselamatan Jalan Raya Balik Kampung” Yamaha di Bentong, Pahang, Liow berkata walaupun kementeriannya dan beberapa pihak lain yang berkaitan mengadakan kempen pada setiap tahun, angka kematian di lebuhraya dan jalan raya semasa musim perayaan masih tidak berubah.

“Kami membuat kempen-kempen sebegini setiap tahun, tetapi angka kemalangan jalan raya masih lagi tinggi, terutamanya semasa waktu puncak balik ke kampung,” kata Liow. “Ini perlu diubah, dan bermula tahun ini, kami akan meningkatkan penguatkuasaan, dengan kerjasama agensi lain seperti JPJ.

Liow turut menyatakan penggunaan topi keledar juga agak teruk, terutamanya di kawasan luar bandar, dan berkata ramai penunggang yang menggunakan topi keledar yang telah uzur. “Ada penunggang yang menggunakan topi keledar yang berumur 10-, 15-, hingga 20-tahun, Topi keledar mempunyai tempoh jangka hayatnya sendiri, dan ia tidak boleh digunakan lebih dari lima tahun.”

Perubahan kepada undang-undang pemakaian topi keledar sedia ada sedang dipertimbangkan, menurut Liow, kementeriannya sedang mengkaji untuk mengharamkan penggunaan topi keledar dengan usia tertentu selepas diproduksi. “Kami sedang mempertimbangkan undang-undang baharu ini. Ketika menunggang, topi keledar merupakan satu-satunya perlindungan sebenar, dan topi keledar lama tidak akan memberikan perlindungan yang secukupnya.”

Menurut Liow lagi, penguatkuasaan akan dipertingkatkan tahun ini, dan akan melibatkan operasi bersama agensi lain yang berkaitan. “Kami akan lebih tegas terhadap mereka yang melakukan kesalahan tahun ini, dan kami akan melakukan operasi bersepadu. Contohnya, jika JPJ membuat operasi, kemudian polis juga akan turut serta untuk menjalankan pemeriksaan terhadap pemandu,” kata beliau.

Dengan tema “fokus di jalan, bukan di tangan”, kempen keselamatan jalan raya Yamaha tahun ini turut menggambarkan betapa bahayanya penggunaan telefon bimbit semasa memandu. Ini digambarkan dengan video demonstrasi ringkas bagaimana seorang pemandu yang memandu sambil menggunakan telefon bimbit, dan kemudian terlibat dalam kemalangan dalam sekelip mata.

Ketika kempen keselamatan jalan raya yang akan diadakan di empat lokasi iaitu Bentong, Pahang; Sungai Dua, Pulau Pinang; Sungai Petani, Kedah dan Shah Alam, Selangor ini, orang awam boleh memberikan motosikal mereka kepada mekanik berpengalaman dari Yamaha untuk diperiksa dan 500 topi keledar peserta bertuah yang telah uzur akan digantikan dengan topi keledar KHI yang baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required