Penggunaan telefon bimbit sewaktu memandu dan menunggang motosikal dikenal pasti punca utama kemalangan jalan raya di negara ini – Liow

Crash-accident-collision

Penggunaan telefon bimbit sewaktu memandu dan menunggang motosikal telah dikenalpasti sebagai punca utama kemalangan jalan raya di negara ini.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tion Lai, pihak kementerian akan meminta Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) untuk menjalankan kajian bagi membuktikan ia satu perkara serius yang perlu diberi perhatian oleh pengguna jalan raya di negara ini, laporan News Strait Times.

“Sebenarnya telefon bimbit telah banyak mengubah kehidupan kita dengan kewujudan pelbagai aplikasi seperti WhatsApp dan mesej multimedia. Fungsinya bukan lagi menjadi telefon biasa sebaliknya telah menjadi telefon pintar dengan pelbagai kemudahan termasuk melayari laman web, mengambil gambar atau mencari lokasi sewaktu memandu atau menunggang motosikal,”ujarnya.

Liow berkata, kajian yang dikendalikan oleh MIROS mendedahkan sebanyak 80% kemalangan adalah disebabkan kecuaian manusia sendiri termasuk penggunaan telefon bimbit. Beliau turut berkata, kementerian menerusi agansi yang terlibat akan mewujudkan jawatankuasa khas di semua daerah bagi memastikan kempen keselamatan jalan raya dapat diimplementasi dengan efektif dari peringkat akar umbi.

Malahan pihak kementeriannya juga akan bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan untuk memberikan kesedaran berhubung keselamatan jalan raya di kalangan pelajar sekolah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required